søndag 12. mai 2019

Søndags brodering

Nå er jeg igang med å brodere blomsterkorgene.
På onsdag var jeg i quilteklubben Haugtussa.
Vi hadde besøk av Rita som har quiltbutikken "Lappelykke" i Stavanger.
Hun syr mye fint patchwork og hun har en annen stil enn de andre quiltebutikkene i nærheten. 
Hun er veldig glad i stitchery, og syr mye fra Gail Pans bøker.
Jeg hadde tenkt å sy broderiene med forskjellige farger slik som i boken,
men hun foreslo å sy alt i en farge.
Nå har jeg tenkt mye, og har bestemt meg for å brodere med en tråd med flere blå nyanser.
Jeg tenker å bruke blå og hvite stoffer i denne lap quilten. 

Her er boken av Gail Pan med blant annet mønster på blomsterkorgene.  

Haugussa quilteklubb har kjøpt et lysbrett som vi kan låne for å tegne broderier over på stoff.
Jeg hadde forberedt og skjært ut de hvite stoffene for å tegne motivene den kvelden.
Jeg er glad for å ha blitt tipset om frixion pennene 
som kan fjernes med strykejern når broderiet er ferdig. 
Nå er jeg skapt slik at hvis noe kan gjøres feil så gjør jeg det.
 LOL

Jeg satt og tegnet blomsterkurver da en kom bort
og lurte på om jeg hadde tegnet på baksiden av stoffet..
Dette stoffet er vanskelig å se hva som er rettsiden og hva som er vrangen.
Da var jeg glad motivet kunne fjernes med strykejernet. Jeg startet på ny.
Da kom Rita og hun lurte på om jeg ikke skulle stryke broderi fleece under før jeg tegnet. 
Det ble latter, for hvis den skal strykes på etter at motivet er tegnet på, 
da forsvinner jo hele motivet.  Ja, det er mulig å tenke så kort. 
Men jeg fikk enda et godt tips fra Rita.
Hun sa jeg kunne legge stoffene i fryseboksen etter at jeg hadde strøket fast broderi fleece,
og motivene ville komme tilbake.
Dt fungerte bra, så jeg slapp å tegne enda en gang. 
Frixionspennen vil forsvinne helt ved vask. 

Leg linker til Kathy`Quilts : Slow Sunday Stitching.

Torsdag regnet det og grått, men på kvelden kom sola frem og vi fikk en sjelden fin himmel.
Dette er fra stuevinduet mitt. fargene var enda sterkere i virkeligheten. 


" Livet er ingen generalprøve,
livet er en premiere-
så slutt å bekymre deg.
Gled deg over forestillingen." 
Stuart & Linda 
Macfarlane

Lag deg en fin dag! 

14 kommentarer:

  1. Dobre rady są cenne i ułatwiają pracę. Kołdra pewnie będzie piękna. Pozdrawiam:)

    SvarSlett
  2. Lovely photo of the sky, Birthe. And beautiful embroidery in one color. Kisses, my dear friend.

    SvarSlett
  3. They are going to look so sweet!

    SvarSlett
  4. I love Gail Pan's embroidery designs! Yours are going to be so pretty in blue!

    SvarSlett
  5. 😂 Det var jo morsomt på en måte og det høres kjempefint ut med blåtoner og så bra tips med å legge broderiet i frysern da.

    SvarSlett
  6. I don't use frixon pens because of the disappearing things it does. I would use just a regular pencil and press very lightly. The embroidery thread covers up any marks. Your little baskets are going to be very cute.

    SvarSlett
  7. The baskets would be lovely in blues! Such a pretty stitchery! Enjoy!

    SvarSlett
  8. Hi Birthe beautiful work my friend this project is going to be gorgeous xx

    SvarSlett
  9. Hei Birthe, jeg har ikke blogge i 4 uker... våren her tatt meg :-))
    Jeg ser nå frem til å se arbeidet til alle andre.
    Flott broderi. Det blir et fint teppe. Mange nyanser av blått og hvitt er en fantastisk klassisk kombinasjon. Jeg er nysgjerrig... spennede. Mange vakre blomstermønster. Ha det gøy å jobbe med deg.
    Takk for bildene dine.
    Hilsen fra Viola. fargerik VÅREN KLEM.
    P.S. min symaskin er klar - jeg starter igjen :-)))

    SvarSlett
  10. Your sweet flower in the basket is so pretty in blue. It sounds as if your craft get togethers are such fun. Good tip re the freezer.

    SvarSlett
  11. That is my favorite Gail Pan book I love her patterns and made the needle book on the cover in a class I took a few years ago. Your little flower baskets look good, oh my I have done the same thing tracing on the wrong side of the fabric and ironing after using the frixion pen. Happy Stitching

    SvarSlett
  12. Så nydelig. Tror brodering er på tur inn igjen. Da jeg var ung broderte vi mye, men så ble det liksom borte. Flink du Birthe. Ha en flott dag. Her er det "pessregn" og 5 grader. Men 17 mai skal bli fin og vi gleder ogg.

    SvarSlett
  13. Så kjekt å få nyttige tips når du skulle tegne broderiene :) Det høres veldig fint ut med blått. Du minner meg på at jeg har et broderisett liggende som jeg tror er Gail Pan! Det jeg må jeg lete etter, det var bare det med tid til alt en har lyst til å gjøre....

    SvarSlett

Tusen takk for kommentar. Det er så hyggelig å høre fra deg!