fredag 24. mai 2024

Sydd til barnebarn.

Jeg er en liten tur innom bloggen igjen.


Jeg fortalte tidligere at jeg skulle bli mormor, og 18 januar kom den vesle  gutten til oss.

Jeg har sydd litt forskjellig til barnebarnet mitt. Stellemappe, babynest,  et lite babyteppe og en større barnequilt,
 smekke og lunsjbrikke med
plasttrekk.

Stellemappe
Stellemappen er et mønster fra boken: «Kult å sy» av Grete Gulliksen Moe.
Babynestet er sydd etter mønster fra Sefmade. 
Jeg liker at de er myke og syr de i flanell, men g syns det er vanskelig å finne fine flanellstoff  i stoffbutikkene. 
Da kjøper jeg heller dynetrekk med koselige motiv. 

Her er et lite babyteppe flanell på fremsiden og minky stoff på baksiden.

Det er longarme quiltet av ingunn Steinhauser.


På lunsjbrikken står en bordbønn. 
«Å du som metter liten fugl, velsign vår mat, å Gud.»

Her er smekken og lunsjbrikken. Lunsjbrikken har et plasttrekk som lett kan tas av og på. 

På sønda ble han døpt og her er et bilde som er tatt ved døpefonten.
Det er det tante Karen Elise som holder han.
Hun var en av fadderne.
Døpefonten i Rossabø kirke er spesiell. Den er en stor stein med rennende vann.

Bordet er dekket i lekre farger og pyntet med bamser.

 
Her er mamma Berit ved kakebordet.
Nærmest er en deilig ostekake med gelelokk med bær i.
Den bakerste kaken er Sommerdrøm. Du finner oppskrift på et tidligere blogginnlegg hos meg. https://birthesrom.blogspot.com/2012/06/vann-i-munnen.html

Kaken med babypynt er en melkefri oreokake.
Den kan anbefales om noen har melkeallergi eller er veganer. Oppskriften fant jeg her: https://www.umelk.no/oppskrifter/oreokake-i-glass-uten-melk/

En fornøyd liten gutt i lekegrinden. 

Her er en fin en sangtekst av Trygve Skaug:
«Må livet vokse rundt deg må reisen din bli lang må du få kjenne stillhet må du få kjenne sang må lyset alltid synesså du ser hvor du skalmå beina finne støtteog må sjela tåle fallmå dagene bli mildeog natta uten savnmå godhet og rettferdighet få blomstre i ditt navn»

Nå blomstrer syrintreet i hagen. 
Kjenner du den deilige duften. 

Ha en fin sommer!


5 kommentarer:

  1. I've been missing you but a new baby is more fun than blogging! All the items you've made for him look so nice, the quilt is very cute. Those desserts look delicious! Have a blessed summer, happy stitching!

    SvarSlett
  2. Så mycket fint du gjort till ditt kära barnbarn!Grattis!!Hälsningar Gudrun

    SvarSlett
  3. Congratulations Birthe Marie on the birth of your grandson. How exciting for you all. He is a sweet and happy little chappy. =) Goodness, you've been busy sewing all those fabulous things for him. Love the quilt! All those pretty fabrics, and I love his name in those big letters.

    SvarSlett
  4. Det er bare vakkert, kjære Birthe Marie, for dere kan alltid finne hverandre igjen. Jeg er så glad for ditt bidrag. Beste ønsker til barnebarnet... nydelige bilder du deler. Det er en stor glede å se på.
    Og du sydde vakre ting... du var hardtarbeidende. Gratulerer... and alt best for alle.
    Jeg har også et stort syrintre bak huset nær uteplassen, blomstene og duften er himmelsk.
    En klem til deg.
    Viola

    SvarSlett
  5. Congratulations on getting a sweet grand! They are the best and bring us so much joy!
    The cake table looks yummy and the bow tie bibs are so cute!

    SvarSlett

Tusen takk for kommentar. Det er så hyggelig å høre fra deg!