mandag 6. mai 2019

Mitt Sakura tre

Mai utfordringen i Mrs Moen tar utfordringer var å quilte buede greiner på et tre.
Dere har sikkert sett trær med bare vakre rosa blomster, og ingen blader i starten av blomstringen.
Dette er mitt mini sakuratre.  
For meg er japanske kirsebærblomstring bare vakkert,
og jeg har mange minner fra årene vi bodde i Japan. 
Sakura blomstringen er et av årets høydepunkt der.
Vurderer du å dra på ferie til Japan, pass på å reise i månedsskifte mars/april,
og det er stor sjanse for at du får oppleve denne begivenheten.

Tankene mine fløy aldeles avgårde, og jeg måtte finne fram mine japanske skatter, 
nemlig kimono stoff til dette veggopphenget. 
Stammen og blomster sirkelen er applikert på bakgrunnstoffet. 
Jeg har tegnet buene direkte på stoffet. 
Jeg er så glad det finnes friksjonspenner. 
Med de kan jeg tegne rett på stoffet, og når jeg bruker strykejernet forsvinner det. 
Blomster sirkelen som jeg også har tegnet greinene på,
er fra en barne kimono min datter hadde da hun var fire år gammel.
 Her er yngste datteren min, Berit kledd i kimonoen. Bildet er tatt fra 1994.
Du kan skimte de rosa stripene fra ermene.

Bakgrunnstoffet er en dus gråblå silke med vakkert vevd mønster og noen få sarte rosa blomster.
Det er mandag og jeg linker til:
og
Love Laugh Quilt: Monday Making 
Her er sakura treet hengt over peisen. 
Litt høy, men i gamle hus med murvegg er det enklest å bruke de hullene som allerede er i veggen. 


"Den beste dagen er
i dag!
                                                            Ukjent opphav

Alt godt for dagen i dag! 

13 kommentarer:

  1. Denne ble kjempefin! Morsomt når man kan ta frem og bruke stoffer som har en betydning for en selv. Da kan man sitte å se på quilten og fremkalle gamle minner :)
    Ønsker deg en flott uke!

    SvarSlett
  2. Underbart tjusig och vilken berättelse om Japan, mitt barnbarn älskar allt med Japan!Kram Immi

    SvarSlett
  3. Vilken förtjusande bonad du har gjort, den är bara så vacker och passar så fint på din öppna spis. Så söt din dotter är i kimonon!
    Kram Catarina

    SvarSlett
  4. Piękne obraz. Japonia to kraj , który budzi mój podziw. Czas płynie szybko i ani się człowiek zorientuje dzieci stają się dorosłe i ruszają w świat. Pozdrawiam serdecznie:)

    SvarSlett
  5. For et nyydelig sakuratre! :) Så fine effekter du har fått til med stoffer og quilting. Koselige bilder av datteren din og gøy at du har fått brukt stoff av kimonoen. Ønsker deg en fin uke! :)

    SvarSlett
  6. Hi Birthe wow your tree project is beautiful i love the colours you have used,well done my friend and how cute does your daughter look in her little Kimono xx

    SvarSlett
  7. Wow! Your tree came out beautifully! Your skills are so well-developed! I love how you've decorated your gorgeous home! Take good care!

    SvarSlett
  8. Så underbart vackra, både trädet och kimonon!!!!

    SvarSlett
  9. Nydelig bilde av sakuratreet og herlig bruk av nydelige stoffer!

    SvarSlett
  10. Så vackert träd du sytt och kviltat ,ett underbart konstverk.Söt dotter i fina kläder också.
    Kram Gudrun

    SvarSlett
  11. Beautiful quilt, Birthe! It was nice to see your process too!
    Lovely photo of your daughter in her kimono.
    In future your mini quilt will remind you of that happy time too!
    Hugs,
    Barbara xx

    SvarSlett
  12. Takk for hilsen på bloggen min, jeg skal legge meg til som følger av bloggen din. Så vakkert bilde! Du har virkelig talent. Akkurat nå strikker jeg mest, men syr litt også av og til. Men min søm er ikke så avansert som din. Jeg tror likevel at det at man har glede av det er det viktigste. Og jeg gleder meg over og får inspirasjon av å se fine arbeider andre har gjort.

    SvarSlett

Tusen takk for kommentar. Det er så hyggelig å høre fra deg!