onsdag 6. mars 2019

Syrommet mitt.

Syrommet mitt trengte fornyelse og praktiske løsninger.
Her er resultatet:

En uke vinterferie har jeg brukt til oppussing av sy-rommet. 
Jeg jobbet fra tidlig morgen til seine kvelden.
Det er mye forberedelser som må gjøres før en kan male og tapetsere.
Jeg har malt tak, lister, garderobeskap-dører og garderobeskapene innvendig. 

Jeg brukte mange timer på å rive vekk alle de gamle tapetene som var på veggen. 
Det er morsomt å se tapetene som tidligere huseiere har hatt.
Tapeten med matroser var en av tapene jeg fant.
Jeg har gjort det aller meste alene og jeg er litt stolt over det.
Nå har veggene fått ny tapet.
En av dagene dro en venn og jeg på dagstur til IKEA i Stavanger. 
Det tar to timer med bil, inkludert en 20 minutters fergetur.
Der møtte vi Karen Elise, eldste datteren min som bor i Stavanger. 
Vi var der og kikket og shoppet i mange timer,
og vi hadde to matpauser i restauranten.

I flere år har jeg har drømt om et funksjonelt sy-rom,
og IKEA har mange praktiske løsninger, uten at det koster så mye. 
Jeg har et bord med plass til to symaskiner.
Jeg kjøpte en ny hylle. Kallax med fire rom. 
Den høyeste hyllen hadde jeg fra før. 

Bordet under vinduet kjøpte jeg på Ikea. Det måler 2 meter x 60 cm.
Jeg valgte å ha tre skuffereoler under bordet.

Tenk, 15 nye skuffer til diverse sysaker.

Her har jeg lagt skjære matte.

Strykebrett må vi ha på syrommet.

Tavlen, "Skådis" på veggen over overlock maskinen ble også kjøpt på Ikea.
På den kan det festes kroker, bokser og diverse annet. 


Tidligere har jeg kjøpt en bildehylle. Den er veldig grei å ha linjalene på.
Hyllene som henger øverst er ny, den er også fra Ikea.

 Kommoden her har jeg hatt en stund.
Da jeg så den i en liten interiør butikk her, hørte jeg den rope på meg.
Jeg bare måtte ha den. 

På  kommoden står er min mors symaskin fra 1950 årene.
Tilda dukken, som er en sy-dame har jeg kalt "Frk. Sørensen" 
Min mormors strikkepinne etui i tre,
og min bestefars skostrekker har jeg også tatt vare på.

Lykken er å være inderlig fornøyd"

Pam Brown   (f. 1928)

Lag deg en fin uke! 


15 kommentarer:

  1. Å så fint du har det! Det inviterer virkelig til å sy og så lyst og pent og det blir så ryddig, når en kan ha alt en bruker i skuffer og skap. Klapp på skuldra for arbeidet ditt����

    SvarSlett
  2. Vilket trevlig syrum du har fixat till, många lådor och hyllor till alla olika ting och jag vet av erfarenhet att det största jobba är allt man måste rensa och ta tillvara på innan man kan börja renovera!Likadan Tilda sydam har jag också på plats i mitt syrum:O) Kram Immi

    SvarSlett
  3. Du har verkligen inrett ett mycket praktiskt syrum.Heja dig och även IKEA som har så många praktiska saker.Lycka till nu och kos deg med dina syprojekt!
    Kram Gudrun

    SvarSlett
  4. You have a beautiful and serene place to sew - lovely! I agree that IKEA has some reasonably priced storage solutions and I have three ALGOT racks with wire mesh baskets. They work perfectly for me for fat quarter storage.

    SvarSlett
  5. Det ble kjempeflott! Så mange kjekke løsninger! 😄

    SvarSlett
  6. I am jealous of your sewing room, Birthe! It is beautiful! And seems very convenient!
    And we have the same old sewing machine. My mother gave it to me and the first owner was my mother's grandmother! Happy sewing, my dear friend.

    SvarSlett
  7. Grattis till ditt fina syrum som du har inrett så praktiskt, du har gjort ett kanonjobb!
    Kram Catarina

    SvarSlett
  8. Åh vilket härligt syrum. Det är ju en dröm att ha det så fint 😍 ha en fin helg kram från Nina

    SvarSlett
  9. You have a nice and cozy sewing room and so clean!!

    SvarSlett
  10. Dette er veldig imponerande! Svært godt jobba. Eg har også ei slik overlockmaskin, som eg ikkje har våga å ta i bruk enda. Har skikkeleg sperre. Er du fornøgd med Brother?

    SvarSlett
  11. Jeg gratulerer deg Birthe, du kan være stolt. Det er en veldig flott syrom... drømmen alle,
    hvilke å sy :-))) En glede å se denne fin rom. Jeg har ikke...
    Jeg var sist til venninne og vi har sydd med overlock maskin... min første... så herlig, det var fint, bare glede :-))
    Jeg fikk i går pakke med stoff og jeg ønsker å sy skjørt... gleder meg. Jeg er ikke så praktisert... men det viktigste, jeg liker det. Håndverk... å sy, å strikke, lage med leire.
    Hilsen til deg... God helg. Kos deg. Hilsen til Frk. Sørensen :-))

    SvarSlett
  12. vilket jättefint syrum du har!

    SvarSlett
  13. All your hard work made a beautiful sewing space to work in. Great job!!

    SvarSlett
  14. Wow .. SÅ flott syrom! :) Du har all grunn til å være stolt av dette! Så gjennomført fint og så fine praktiske løsninger. Gratulerer!!! Så koselig at du har symaskinen til moren din fremme, og andre minner. Ønsker deg mange koselige timer her! :) Klem

    SvarSlett
  15. This looks so nice! I bet it's really fun to work in this room. Have a wonderful time stitching!

    SvarSlett

Tusen takk for kommentar. Det er så hyggelig å høre fra deg!