søndag 17. januar 2021

Jule broderi



Endelig er jeg i gang med broderiene som skal være i en julequilt.

 I dag vil jeg være innendørs og bare kose meg med brodering, høre musikk og se tv.
Jeg vil sy ferdig det første av julebroderiene,
Det var mange forskjellige farger og små nyanser, 
men hvor de forskjellige fargene skal brukes måtte vi finne ut selv. 
Heldigvis fikk jeg hjelp av datteren min, Karen Elise som er flink både å fargelegge og til å brodere. 
Jeg tar meg også friheten til å velge hvilke sting jeg vil bruke. 
Jeg har brukt stemstitch på greinen istedenfor back stitch.

og se hva hun og andre bloggere rundt om i verden syr i dag.

Her ser du framsiden av mønsteret til julequilten.
Bildet er lite og blir utydelig når jeg prøver å forstørre det,
men dere får et lite inntrykk av quilten. 
Det er sju broderier og litt forskjellige blokker som skal lages.
Jeg har kjøpt stoffene, og håper å sy litt blokker framover.


I dag våknet jeg tidlig og begynte å leite etter brødoppskrifter før jeg hadde stått opp. 
Halv åtte var jeg på kjøkkenet og lagde en brøddeig uten gjær. istedenfor er det natron og bakepulver. 
Det er spennende å prøve noe nytt. 
Oppskriften fant jeg her: Natronbrod
Jeg hadde ikke Bremyk så jeg brukte vanlig smør.
Det er grovt med forskjellige kjerner og frø. 
Det smakte veldig godt, men var litt vanskelig å skjære. 


Den siste uken har vi hatt det kalt og veiene og fortauene har vært glatte og farlige å spasere på. 
Skal jeg ut må jeg ta brodder på skoene for ikke å falle. 
I dag venter vi regn, men da jeg trakk fra gardinene i morges så jeg vi hadde fått nysnø i natt.
Heldigvis ikke mye snø, men det er mer enn nok når det er meldt mildvær og den skal smelte.

Jeg er ikke så veldig glad i snø, men det er vakkert når greinene er snøkledde,
og det lyser opps dagene som fremdeles er korte. Solen går ned kl. l6.20. (04.20PM)
Denne fine tulipan buketten fikk jeg på fredag og den minner meg om at vi går mot lysere tider. 
Dagene blir litt lengre hver dag og nå lengter jeg til våren. 

"Jeg tro
på sommeren
selv når det snør tett.
Tro skaper optimisme."
                                                                                     Ragnhild Bakke Waale

Lag deg gode dager!

13 kommentarer:

  1. That's a beautiful Christmas quilt pattern. I love what you have done with the pine branch stitching. Looks like a great day to sew.

    SvarSlett
  2. Beautiful embroidery and wonderful tulips. It is good to add some beauty and color to our home.
    Keep warm and happy stitching.

    SvarSlett
  3. Your Christmas embroidery is so pretty, this will be a beautiful quilt! Be careful on that ice, just stay inside and embroider. Happy stitching!

    SvarSlett
  4. Hei Birthe, godt nyttår til deg. Du broderer så nydelig julemotiv. Så moro å utprøve nye oppskrifter, ikke minst på brød som vi også spiser mye av, antar dem ble gode også med bakepulver og natron da, spennende. Vi har litt vintervær her nå med 5 cm snø og minus 5 grader. Jeg og Timba( hunden som hater lange turer) har nettopp gått en lang tur, sola skinte blekt og den friske luften tror jeg gjorde oss begge veldig godt. Nå er det Tv og strikketid. Ha en fin kveld.

    SvarSlett
  5. Haft to dobre zajęcie na długie zimowe wieczory. Nie lubię zimy. Dobrego tygodnia:)


    SvarSlett
  6. I like the cloth you have with your bread loaves.
    And what a lovely embroidery project you are working on.
    A very pretty winter wonderful photo!

    SvarSlett
  7. Det blir en nydelig julequilt. Jeg har også erfaring med at dette er den rette tida å jobbe med julehåndarbeid. Da kanskje en blir ferdig til neste jul. Deilig med vårlige tulipaner.

    SvarSlett
  8. What a wonderful Christmas quilt. The bread looks delicious! Your tulips are lovely! Happy stitching!

    SvarSlett
  9. Vilken trevlig julbonad det kommer att bli och så snyggt med blocken! Härligt matbröd du har bakat!
    Kram Catarina

    SvarSlett
  10. That's going to be a beautiful Christmas quilt with embroidery and patchwork combined! Your bread sounds delicious, too!

    SvarSlett
  11. Your Christmas quilt is going to be lovely. It sounds as if your Sunday was perfect. I must say your bread has made my mouth water.

    SvarSlett
  12. Vi har bare noen dager med snø her hos oss om vinteren, så jeg er glad for den hvite prakt som trollbinder buskene og trærne og hele landskapet. Ja, det er så fantastisk lyst ute. Ha det gøy å brodere kjære Birthe. Mange hilsener og en lykkelig uke for deg. Viola
    Å bake brød er en god idé :-)))

    SvarSlett
  13. Til neste jul har du nok julequilten og brodriene klar for oppheng! Såg flotte ut! 🤗👍

    SvarSlett

Tusen takk for kommentar. Det er så hyggelig å høre fra deg!