onsdag 27. januar 2021

Gulrotkaker/ Småbrød

 


Disse gulrotkakene er en gammel oppskrift som jeg fant i et norsk ukeblad, "Hjemmet" i 1992.
Det er rart å tenke tilbake på, for i 1992 bodde jeg i Japan. En norsk dame som bor i Japan abonnerte på ukebladet Hjemmet som ble sendt fra Norge , og da hun hadde lest det fikk jeg bladene. 

De heter gulrotkaker, men det er en små brød. 
De er deilige å ha i nistepakken enten det er til jobb eller når vi drar på Piknik.

Gode oppskrifter deler jeg.




Gulrotkaker / småbrød

2 dl. finrevet gulrot
2 teskjeer salt
50 gr. tørrgjær
4 dl. lettmelk
3 dl. grov sammalt rug
75 gr. smør eller margarin
ca. 8 dl. hvetemel.

Riv gulrøtter og bland saltet i gulrøttene.
Smelt smøret og ha i melk. La blandingen bli ca 40grader Celcius og ha blandingen i rørebollen.
Bland alt melet sammen med gjæren. ha det og gulrøttene med saltet i rørebollen. 
Jeg elter  deigen i kjøkkenmaskin i ca.. 15 inutter. 
Hev deigen til dobbel størrelse. 

(Måten som stod i oppskriften:
Der var det brukt fersk gjær som løses opp i lunken melk, halvparten av melmengden og romtemperert smør / margarin skjært i terninger blandes inn i deigen. Ha deretter i resten av melet og elt i 5 minutter i kjøkkenmaskin eller 10 min. for hånd. Hev i 15 minutter.)

Ha deigen på melet underlag og del den i 8-10 biter.
Trill ut til runde boller og kjevle de litt flate, ca. 15 cm i diameter)

Etterhev til dobbel størrelse.
Pensle eventuelt brødene med melk før du steiker de.
Jeg steker de ved 220 grader Celsius i ca 10 minutt eller til de har fått en gylden farge.

(I oppskriften ble de steikt på 250 grader Celcius i 8-10 min. 
Du kan gjøre det som passer for deg og i din stekeovn.)



Del brødene i to og ha på det du liker. 

Til piknik smaker det deilig med grønn salat, skinke, ost, majones, agurk og tomat.


"Livet utfordrer
til å ta tak i det vi har,
i det vi gjør der vi er."

                                                                                        Ragnhild Bakke Waale


Kosa deg! 

6 kommentarer:

  1. Åh det såg godt ut. Flink du👍🏻

    SvarSlett
  2. Takk for den fine oppskriften ... Jeg skal bake gulrotbollene.
    Deilig ... nam. Takk, kjære Birthe.
    Ha en god helg.
    Klem

    SvarSlett
  3. Ser så gott ut!Härligt att baka nu på vintern!
    Ha en fin helg!!

    Kram Gudrun

    SvarSlett
  4. Visst är det härligt att baka matbröd och sen blir det ju så gott!
    Kram Catarina

    SvarSlett
  5. Tusen takk for oppskrift og, dette må prøves, så veldig godt ut, nam, nam.

    SvarSlett

Tusen takk for kommentar. Det er så hyggelig å høre fra deg!