fredag 27. januar 2012

Snøklokka

Da jeg skulle ut med bilen i går tok jeg en titt ned i bedet. Har hørt på "lokalen" at de første snøklokkene har vist seg på Karmøy for noen dager siden. Sikkert på en lun plass, tenkte jeg, og  trodde ikke at jeg skulle få øye på noe i min hage enda, men der........ opp av snøen har de jammen strekt seg og står med knopper. Det er jo bare nydelig, og en påminning om nytt liv, og at våren kommer. 
Skaperverket er jo bare fantastisk!  Og jeg blir alltid så gla når jeg ser de små spirene.


Snøklokkene har så tynne og skjøre stilker, men likevel er de sterke og bryter i gjennom den frosne jorda
og snøen. Den har heller ikke fått så mange solstråler som har lokket den opp fra den mørke jorda.

Jeg søkte på "snøklokke" på google, og på dikt.no dukket dette diktet opp.
Skrevet av Bjørn Mork.

Det står en vakker
blomst
blant den hvite overmakten
snøen
den har funnet livet
av lengsel
etter sin elskede
solen
den har trosset overmakten
og vunnet

Lengtende
strekker den
stilken
mot himmelen
og friheten
blomstrer ut
i all sin skjønnhet
så vakker
så ensom står den
og elsker
med vårsolen

Til glede
for et menneske


1 kommentar:

  1. Det er ikke mye snø vi har hatt denne vinteren, men jammen klarte de å komme akkurat nå! Det er alltid kjekt å oppdage de første vårblomstene!
    (Og jeg gleder meg til bloggoppdatering etter helga altså! hehehe)

    SvarSlett

Tusen takk for kommentar. Det er så hyggelig å høre fra deg!