søndag 11. juli 2021

Håndquilting i hagen.




Nå er det lenge siden sist blogginnlegg herfra
Det noen rolige uker etter operasjon i venstre hånden.
Været var veldig bra de ukene, og det var deilig å være ute i hagen. 
Snekkeren  som bygde et halvtak/ pergola i hagen min i fjor,
 kom tilbake i år og lagde nytt rekkverk/ gjerde ved terrassen.
Jeg er veldig fornøyd med resultatet,
og jeg trives mye bedre ute i hagen nå enn jeg har gjort tidligere.

Her er uteplassen min. 

Det har vært vanskelig å gjøre håndarbeid, men jeg har prøvd å øve litt på håndquilting.
YouTube videoer med håndquilting for nybegynnere har jeg sett igjen og igjen.
Jeg blir så imponert av håndquilterne i USA, og også av godt verktøy som blir vist.
Jeg har undersøkt om disse gode verktøyene finnes i Norge, men her er det lite å få tak i av det som blir presentert. Det resulterte i at min datter, Karen Elise og jeg bestilte hver vår «Tuli-Hoops»
Jeg har opplevd veldig god service og fått gode forklaringer fra Jaimie som selger Tuli Hoops, og underviser i håndquilt. Her er hennes YouTube om håndquilting.
Hun sender internasjonalt, og posten brukte ca fire uker for å frakte pakken fra USA til Norge. 


Vi er begge veldig fornøyde så langt. Her har jeg øvd på en prøvelapp. 
I dag har jeg startet å  håndquilte broderikurs quilten min. 
Jeg har også byttet vatt. Jeg hadde en bommulsvatt, men den er tyngre å stikke nålen igjennom. Nå har jeg en syntetisk vatt.  Jeg mestrer ikke håndquilting enda, men jeg må komme i gang, og det blir å øve videre på denne quilten. 

Det var deilig temperatur ute, 19- 20 grader C, men litt varmere i sola. 

Jeg har også søkt etter gode fingerbøl. Utvalget i Norge er ikke så stort.
Vi er blitt anbefalt roxette, og det nærmeste vi har funnet i Norge er en fingerbøl fra Prym.
Nå tester vi om de fungerer. 
Jeg linker til Kathy’s Quilt som har «Slow Sunday Stitching» link party. 



Her er noen bilder av blomstene i hagen min.
I juni blomstret Akeleiene. 

Dette er også i juni.

I går kjøpte jeg to rosebusker av den gamle sorten. 
Slike våre bestemødre hadde i hagen sin
 Slike som dufter  aldeles nydelig.
Den gule kalles Prestegårdsrose, «Aicha»
Den rosa er en historisk buskrose, «Comte de Chambord»


 «Når vi først gjør det nødvendige,
Så det umulige,
Kan vi oppnå det umulige» 
                                                                                             Ragnhild Bakke Waale



 God sommer! 

8 kommentarer:

  1. For some reason the post didn't translate for me so I don't know what you said. I'm glad your hand is healed and you can quilt and stitch again. The quilt looks very pretty and the flowers are beautiful. Happy stitching!

    SvarSlett
  2. I just wasn't patient enough, it finally translated. Your hoop looks very nice, have fun practicing your quilting. Remember, the important thing is to have even stitches, not to try to make them tiny. Smaller stitches come with practice, happy quilting!

    SvarSlett
  3. Jeg er glad for at hånden din er bedre og at du klarer og quilte for hånd, det ser veldig avslappende ut. Som alt annet så vil jeg tro det tar litt tid lære det, men øvelse gjør mester! Uteplassen din ser veldig koselig ut, og så vakre blomster. Sommer i Norge er en fin tid.

    SvarSlett
  4. Lekker uteplass og nydelige blomstrer står flott . Og du er tøff som starter på med håndquilting, det er nok ikke mi greie, men teppet ditt ser fint ut . Fortsatt god bedring og god sommer👍

    SvarSlett
  5. Oh Birthe! I'm so happy to hear your hand is doing better! Kudos to you for starting hand quilting! That is a skill I'd like to pick up one day! Your experience with embroidery should serve your well! Blessings to you!

    SvarSlett
  6. I love the beautiful flowers, thanks for the photos...and such a beautiful quilt as well. Happy summer to you too!

    SvarSlett
  7. Din handkviltning kommer att att bli jättefin, du är så duktig på allt du gör. Dina uteplatser och alla dina fina blommor blir man verkligen glad för att se!
    Kram Catarina

    SvarSlett
  8. That hoop looks great. As you quilt you will find yourself getting into a rhythm and you will get used to it. That's wonderful your hand is healing well. Your patio looks like a blissful spot to sit and quilt, and enjoy your garden and the outdoors.

    SvarSlett

Tusen takk for kommentar. Det er så hyggelig å høre fra deg!