fredag 27. april 2012

Kaketid


Nå går vi inn i mai måned.
 Noen steder er det fortsatt den store konfirmasjonsmåneden, og kanskje den måneden det bakes mest kaker i løpet av året. Jeg vet ikke, men det var en tanke som slo meg. 
Etter mai kommer juni og juli med brylluper og andre fester. 
Jeg har tenkt å legge ut noen kakeoppskrifter framover, 
for vi er nok noen som gjerne hjelper til med å bake en kake til venner og familie som skal ha selskap. 
Jeg har min favoritt,
 og det er ostekake med gelelokk. 
Den er grei å lage, grei og frakte, og et friskt og godt innslag på kakebordet.

 
 Ostekake
1) 
 Lag en pakke sitrongelè, men bruk bare 3 dl.vann. Avkjøl og sett til side, mens du lager til kjeksblanding og ostekremen, men gelèen må ikke stivne.

2) 
150gr. Bixit-kjeks eller Sibas havrekjeks Knuses i foodprossessor.
Ca. 70 gr. smeltet smør blandes med den knuste kjeksen.

Jeg bruker Porsgrunds "Bake it easy" kakeform når jeg lager ostekeke. Hvis ikke du har den, kan du dekke bunnen i en vanlig rund kakeform med bakepapir.

Kjeks/smørblandingen has i bunn av formen. Ta hånden inni en plastpose, og klem kjeksen så den blir litt flat og fast ned i kakeformen.

3) 
3 dl kremfløte piskes stiv og settes kaldt.

4) 
2oo gr. kremost. Mandarin/ananas eller naturell ost ( Tine gourmetost eller Philadelfia)
3 dl. lettrømme
125 gr. melis
1 ts. vaniljesukker
Dette blandes i mikser i 12-20 minutt
Bland den avkjølte sitrongelèen, og den stivpiska kremen sammen med osteblandingen.
Helles over kjeksen og sett kaldt.
La den stivne. 
5)
Når den er stivnet lages gelè til "topplokket". 
Jeg reduserer vannmengden litt. Bruker 3.5-4dl.vann til en pakke gelè

I oppskriften står det bringebærgelè, men jeg bruker ofte appelsingelè, og her kan du jo prøve hva du syns er godt og/eller fint, og hvilken årstid eller anledning du baker til. Når jeg bruker appelsingelè pynter jeg med physalis. Skal det være en ekstra fin anledning kan du jo ha på flere forskjellige sorter bær og frukt. Jeg har brukt både stjernefrukt, og steinfrie druer. Til 17 mai og til jul er det jo veldig fint med bringebærgelè, og da kan du evt. legge friske bringebær og blåbær oppå kaken, Men kaken er fin uten frukt og bær også.



Til slutt skal kaken fraktes, og det er ikke alltid vi har lokk som sitter fast på kakefatet, eller håndtak. 
Det er heller ikke sikkert du får plass til festkake"fatet" inni Tupperware kakebommen.
Da skal jeg gi deg et godt råd. 
Tipset er fra Japan, for der har en gjerne med mat ut til arrangement,
 eller på picnic i parken.

 De bruker et kvadratisk klede eller en litenduk. Her kan du gjerne bruke et sjal også. Du bretter ut kledet på bordet, og setter kaken eller matfatet midt oppå kledet. Lurt å ha et lokk over. Deretter tar du de to hjørnene som er diagonalt overfor hverandre og knytter de stramt slik at lokket blir stødig. 

 Ta de andre hjørnen og knytt de også sammen diagonalt.

Når alle hjørnene er knyttet, tar du tak i den øverste knuten og det er lett å frakte kaken. 
Dessuten sitter lokket stødig på
 under bilturen.

Lykke til! 

Kosa deg!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Tusen takk for kommentar. Det er så hyggelig å høre fra deg!