onsdag 26. desember 2018

Jul, og en liten" Give Away"


I dag er det er sju år siden jeg startet å blogge.
Det har gitt meg bloggvenner i mange land.
Det er kjekt å besøke deres blogger, og se hva som sys og quiltes rundt om i verden..
Det er kjekt å få inspirasjon og nye ideer.

 For to år siden skulle jeg lage disse stjernene, men de ble liggende.
I fjor var mønsteret borte.
Jeg følger flere quiltere på Youtube,
og det var Shabby fabric som delte en
  video på Youtube
hvordan vi lager en Scandinavisk stjerne.
Jeg visste ikke at den kaltes det, selv om jeg også bor i Scandinavia.
Scandinavia består av tre land: Sverige, Danmark og Norge. 
Jeg bor i Norge. Jeg vet ikke hvilket land stjernen egentlig kommer fra.

 Stjerne her er en dansk stjerne som er brettet av papir strimler.
Denne er mulig mer enn 80 år gammel.
Vi hadde den på juletreet hjemme da jeg var liten. Min pappa hadde fått den fra sin mor.
Hun døde i 1954, seks år før jeg ble født.
Hun var dansk, men giftet seg med min bestefar som var i København tidlig på 1900 tallet,
 da han utdannet seg til skredder.
Engelen øverst på bildet er også et koselig minne vi har.
Det er etter mannen min som døde for 11 år siden..
Da han var liten gutt kjøpte han to engler i julegave til sin tante,
men han syns de var så fine at han beholdt den ene selv. 
Julestrømpene lagde barna mine da de var små.
Den fremmerste er Berit sin.
Hun var fire år og satt på motsatt side av bordet som søsknene da hun prøvde å skrive god jul,
men ordet jul ble speilvendt da hun så bokstavene feil vei. 

Takk til deg som besøker bloggen min!
Takk til deg som legger igjen kommentarer.
Alle besøkene jeg har på bloggen gjør at det er kjekt å fortsette,
og jeg er takknemlig for alle tilbakemeldinger.
I år fikk jeg et julebrev fra en kollega jeg hadde på 1980 tallet.
Det var hyggelig å lese at hun besøker bloggen jevnlig, og gleder seg over å lese og se bildene.
Takk, Jorunn,
og takk til dere alle!




















Jeg vil gi to av dere hver sin Skandinavisk stjerne i en mini give away.
Legger du igjen en kommentar, får du et nummer,
og dere får et tall i den rekkefølge kommentarene står.
Er du følger av bloggen min får du dobbel sjanse.
Vinneren kunngjøres 6. januar

En av de mest brukte julesangene i Norge er den norske sangen:

Ønsker deg en fortsatt

Gledelig og Fredfull Julehøgtid!




11 kommentarer:

  1. Det är alltid mycket trevligt att besöka din blogg.Idag bjuder du på fina julminnen,så trevligt att du sparat. Tyvärr har inte jag det.
    Stjärnorna du gjort är mycket vackra,så bra att du gjorde dom klara.
    God fortsättning på din blogg och jag följer dig sen lång tid tillbaka.
    Kram Gudrun

    SvarSlett
  2. Her er mykje fint som Har si eiga historie! Ha ei framleis gledeleg jul!

    SvarSlett
  3. God jul ti deg! Er ofte innom bloggen din, mykje fint! Har blogga lenge sjølv, bloggen Oline, men tida på blogg siste åra har gått til bloggen til Nordfjord lappe- og quilteklubb der eg både driv blogg og FB og er leiar i klubben. Synest det er kjekt å dele inspirasjon og tips til andre der! Helsing Mariann

    SvarSlett
  4. Hej Birthe. Jag är trogen besökare på din blogg och inspireras alltid av allt fint du gör. Ibland missar jag dock att kommentera för att något annat kommer emellan. Stjärnorna du gjort är jättefina och en gång höll jag på med näverslöjd och då gjorde jag dessa stjärnor som adventsstjärnor med lampa och sladd. Ett pilligt jobb men oj vad fina de blev. Ha en fortsatt skön jul och må så gott!

    SvarSlett
  5. Hi Birthe lovely post and your decorations are beautiful hope you have a lovely day my friend xx

    SvarSlett
  6. Så koselige minner med både stjernen og engelen og fint å se at barnas julestrømper fremdeles får være med å pynte. Det er veldig trivelig å se både skakke nisser og snømenn og her over er vi ikke vant med julestrømper så det har de aldri hatt her. Håper du fortsetter å blogge i mange år til for syns det er artig å besøke bloggen din , du syr og inspirerer mye og helt sikkert mange. I dag er det 11 minus her men vi skal ut å fiske på isen innpå østkjølen og da koker vi med kakao og har med brødskiver. En trivelig fortsetning i romjula og et godt nytt år ønskes deg og dine :)

    SvarSlett
  7. Du har mange fine minner i huset ditt. Koselig å ha så masse fint rudt seg. Jeg liker å lese bloggen din. den inspirerer Ønsker deg Godt nyttår,

    SvarSlett
  8. Merry Chirstmas and Blessed New Year, Birthe! What lovely photos you have posted. I enjoyed reading the stories behind the posts - such a wonderful history your family has! Take good care!

    SvarSlett
  9. ja, dessa stjärnor känner man igen, de finns nog både i papper och näver och nu i tyg...Följer din blogg och du ger så mycket inspiration med allt fint du gör.. Kram Immi

    SvarSlett
  10. Congratulations on seven years of blogging. I love those stars and all the other decorations that you highlighted today.

    SvarSlett
  11. It is always lovely to visit your blog and see what you have been making!
    Congratulations on seven years of blogging!
    I enjoyed seeing all your decorations today.
    Hugs,
    Barbara xx

    SvarSlett

Tusen takk for kommentar. Det er så hyggelig å høre fra deg!