tirsdag 17. april 2012

En quilters hjerne

Noen som lurer på hvordan en quilters hjerne er?


Ja, omtrent sånn tror jeg faktisk den er,
...eller forresten.....
Vi har bittelitt andre ting der oppe også.
Jeg fant dette bilde på en blogg en dag jeg hoppet fra den ene bloggen til den andre.
Måtte bare kopiere det.
 Jeg er skråsikker på at de fleste quiltere kjenner seg igjen,
og de som er i familie eller nære venner med oss,
 skjønner oss nok litt bedre etter at de har studert dette bildet litt.

En deilig frihelg ligger bak, og symaskinene kom fram igjen etter en lang påskeferie. 
Et bestilt prosjekt, en strikke/håndarbeidsveske, er nesten ferdig.
Hadde en koselig tur til Skudenes på lørdag, og kom hjem med bare "bittelitt" nye stoff.
Prøver alt jeg kan å bruke de stoffene jeg har liggende, 
....de jeg bare måtte kjøpe en gang for lenge siden,
....de som ligger der og venter på at jeg skal finne ut hva det skal bli av de. 

Etter å ha hengt opp "sommergardinene" fikk jeg så lyst på nye småduker til kjøkken.
Det er jeg godt i gang med, og jeg har ikke kjøpt et eneste nytt stoff til prosjektet. 
Fornøyd med meg selv, da! 

Vanligvis skjærer vi stoffene i småbiter og syr de sammen igjen,
men dette stoffet kunne jeg ikke skjære i stykker, for da ville motivet og tekstene forsvinne.


Life is lived in the moments

Let your life speak

Hide secrets in your heart

Count your blessing

Fint å bli minnet om når en "tutler" rundt på kjøkkenet.



mandag 9. april 2012

Der var påskehøytiden over for i år, men må ha med siste bilde i påskekalenderen.

 
Han er oppstanden!


 Etter å ha jobbet i påskehelga, var det deilig å ta det rolig i dag. 

God tid  og påskefrokost. Tradisjonen tro: Koke egg i vann tilsatt løkskrell. 
Jeg har surra litt hyssing rundt eggene, for å få litt mønster på de.

 Eggene var hvite, men i løk-skrell-vann blir de farget brunlige, 
og hyssingen gjorde at det ble lysere striper. 
Har du rødløkskrell i vannet får du en fin rødfarge på eggene.



 Har bladd i den grønne lille boken min igjen i dag.
"Løpet er aldri kjørt!" (Verbum)

Den sprukne vannkrukken.

Det var en gang en mann som hadde to vannkrukker. Han festet krukkene i hver sin ende av et langt bæretre som han la over skuldrene hver morgen når han gikk til elven for å hente vann.

Den ene krukken var i perfekt stand, men den andre hadde en stor sprekk som førte til at krukken bare var halvfull etter turen fra elven til huset.

En dag da mannen holdt på å fylle krukkene i elven, klarte ikke lenger den sprukne krukken å være stille.
"Jeg skammer meg så fryktelig," gråt krukken. "Jeg gjør en elendig jobb. Fordi det er en sprekk i meg, får du bare halvparten så mye vann fra meg som du burde. Jeg føler meg så mislykket!"

"Jeg visste ikke at du følte det slik;" svarte mannen bekymret.
"Men gjør meg en tjeneste. På veien tilbake til huset skal du se nøye på veien."

Da de var kommet tilbake til huset spurte mannen: "La du merke til de vakre blomstene i veikanten?"

"Ja," snufset krukken,

"La du merke til at de bare vokste på din side av veien? Du skjønner det at jeg har alltid visst om den sprekken. Derfor plantet jeg blomster i veikanten som du har vannet hver dag. Hvis du ikke hadde vært som du er, hadde jeg ikke kunnet plukke blomster hver dag til å sette på bordet. Hadde det ikke vært for den sprekken, måtte både veikanten og huset klart seg uten denne blomsterprakten!"





Like fantastisk hver vår når blomstene på ny våkner til liv, og står og smiler langs veien.

søndag 8. april 2012

God Påske



Et eldgammelt kors med historie. 

Korset er lagd i Danmark av min grandonkel.
Treet som korset er lagd av er rester fra et gammelt dansk hus, som var bygd i eiketre.
Akkurat dette korset har en blykule som traff huset i en av krigene Danmark var i. 
Blykulen er like utenfor den venstre leggen til Jesus.
Mulig det var krigen mot England tidlig på 1800 tallet.  
Onkel Svend støpte Jesusfiguren som henger på korset. Han lagde mange slike kors og alle søsknene til min far fikk hver sitt. Det var bare dette som har "blykuleminne", og dette spesielle korset var det min bestefar som fikk, og da han døde arvet jeg dette korset.
Han hadde puttet en lapp på baksiden med navnet mitt på.




Påskeblomster





 

Dine hender er fulle av blomster.
Hvem var det du tenkte og gi dem til?
Mine blomster var plukket til Jesus.
Graven fant jeg tom. Han var ikke der.
Halleluja, halleluja,
halleluja, halleluja.

Her kan du høre hele sangen:        http://www.youtube.com/watch?v=IwExcXps9DY

fredag 6. april 2012

Påskeegg og havrekjeks

Påskeegg fra Praha og Japan.

Eggene fra Japan har vi dekorert.
De er dekorert  med japansk papir og decopagelakk.  
(Av og til selger de japansk papir på Søstrene Grene)
Har planer om å lage en veiledning til hvordan man dekorere eggene senere.

 

 Da vi var i Praha i 2008, hadde vi tomme eggekartonger med oss i kofferten, 
for en ting skulle vi shoppe, og det var malte egg. 
Det solgte de masse av i Praha, og vi var ganske fascinert.

Påskeegg!!!
Nam! Dette er godt!
Her kommer en liten oppskrift på:
 Havrekjeks

75 gr. margarin
2 dl. havregryn
1/2 ts. salt
1/2 ts. sukker
1/2 ts hornsalt
ca. 150 gr. hv.mel
3/4 dl lettmelk

Smuldre sammen margarin og havregryn. 
Tilsett salt, sukker og hornsalt blandet med 1 dl. hv.mel.
Bland deigengodt og tilsett melk og mer mel.
Kjevle kjeksen ut, og stikk ut kjeks. 
Runde eller kanskje hjerteformet slik vi har gjort.
Steik kjeksen ved 210-220 grader i 8-10 minutter,
eller til du ser kjeksen begynner å få litt farge.
Avkjøl på rist og oppbevar i tett boks.

Kosa deg!



Påskekalenderen.



torsdag 5. april 2012

Påskepynt

Det finnes så mye fint det går an å få kjøpt til å pynte huset til påske med,
men ingenting er som å finne fram alt det som har vært påskekos og aktiviteter opp igjennom årene. 
Boksen med påskepynt må fram. 
Mange gode minner fra koselige stunder rundt bordet med maling av egg, og mye annet gøy. 
Ikke fritt for at  vi må dra på smilebåndet når kyllingene dukker fram. 

Duskekyllingen med ski på beina er vel den eldste i samlingen vår.
Lagd midt på -80tallet.

 I mange år malte vi egg, og eggene tar vi fram hvert år.
Vi malte med både vannfarger og hobbylakk. Da de var tørre sprayet vi på blank lakk,
for å få glans og en fin overflate

Kyllingsangkoret står i hylla.
Stoffsirkler som er tråklet rundt og snørt sammen med ris inni. Gul vattkule til hode.
Noen har fått skaut og andre luer.

Den morsomste i samlingen er denne lille kyllingen som har fått et flott, mjukt og fargerikt rede.

 Utgangspunktet til denne løperen var den grønne stoffstripa som jeg fant i en restekasse.


Så avslutter jeg innlegget med neste bilde i påskekalenderen.
Skjærtorsdag.

mandag 2. april 2012

Påskebaksten fortsetter

Hvert år lager vi sursøte boller. De heter boller, men vil nok heller ha de i kategorien rundstykker når  det gjelder smak.
De er grove med en forsiktig smak av søtt og surt, og smaker godt med ost på.


Sursøte boller:
 Ca. 20 stk.

3 dl. lunket vann
2 ss. sirup
25 gram fersk gjær (eller en halv pose tørrgjær)
1 ts. salt
1/2 ss. eddik
4,5 dl grov sammalt rug
3 dl. hv. mel
Pynt:
Rugmel + kli

Framgangsmåte:

Rør sirup, fersk gjær, salt og eddik ut i det lunkne vannet. Ha i melet. (Hvis en bruker tørrgjær blandes det først sammen med melet)
Arbeid deigen godt sammen. Jeg bruker alltid kjøkkenmaskin, og elter lenge. ( 15-20 min.) Deigen skal være smidig, løs og glatt.  Hev under plast til dobbel størrelse.
Ta deigen ut på melet bakebord, og kna den en gang. Deigen skal være løs. Del den i to, og rull hver del ut til pølser som hver deles i ca. 10 biter. Dypp snittflaten i rugmel/kli og sett dem på bakepapirkledd steikeplate. Dekk med plast og etterhev til dobbel størrelse. Ca. 30 min.
Steik bollene i 10-12 min på midterste rille. Avkjøl på rist. Kan gjerne fryses.


Kosa deg!

Denne bakstekona passer baksten min,
før den havner i poser og videre i frysen.

Pip pip.....
Jeg passer på timianplanten. 
Kanskje det skal være en appelsin-laksemiddag i påsken?

søndag 1. april 2012

Påskebakst

 Hvert år baker vi gjærbakst til påske. Det er blitt en av våre påsketradisjoner å ha forskjellig god gjærbakst i påsken. Jeg vil legge ut flere oppskrifter, og begynner med hanekammer.

 Hanekammer er blitt gjengangere.

Har du lyst å prøve! Her er oppskriften:

Hanekammer:
 50 gr. gjær
75 gr. smør
2,5 dl. melk
1 ts. salt
2 ts. oregano (kan sløyfes)
ca. 7 dl. hvetemel
Til pensling:
Smeltet smør.
Sammenvispet egg og litt oregano. Dersom du ikke bruker oregano i hanekammene er det godt å drysse på valmuefrø i stedenfor, men det er ikke nødvendig med noe.

Smelt smøret i en kjele, og hell i melken. La væsken bli lunken, ca. 37 grader.
Rør gjæren ut i væsken og tilsett salt, oregano (dersom du vil ha krydderbrød), og mesteparten av melet.
Elt den til en smidig deig. Gjerne i 15-20 minutter i kjøkkenmaskin. Hev under plast i ca. 30 min.

 Ta deigen på bakebordet og elt den om. Kjevle den ut til en leiv på ca.40x36cm. Pensle hele leiven med smør, og skjær hele leiven opp i remser fra langsiden. Bruk gjerne en bakkelsspore. Legg 5 og 5 remser oppå hverandre, og skjær hver lengde i ca 10 små biter. Legg bitene i doble papirformer. Har du muffinsform er det lurt å sette papirformene oppi den. La dem heve til dobbel størrelse. Pensle med sammenvispet egg og dryss på oregano, eller valmuefrø om du ønsker det.
Steik kammene ved 225 grader i ca. 10 minutter.
Jeg pleier ikke lage med oregano, men om de skal serveres til suppe eller lignende,
er det godt med krydder i.
Kosa deg med deilige hanekammer. 
Smaker veldig godt med ost på.

 

Påskekalenderen vår er på plass, og minner oss om de forskjellige påskedagene.

I dag er det palmesøndag.

Hosianna, Davids sønn!
           Velsignet er han som kommer i Herrens navn!
           Hosianna i det høyeste!