søndag 11. juni 2023

Barnequilt



Sist søndag var jeg i barnedåp til vesle Hennie. Det er min nevøs datter. 
Tre små brødre har fått en søster.
Hennie måtte også få sitt eget teppe slik de tre brødrene har fått. 

Hennies mamma bærer henne til dåpen.
Den nydelige dåpskjolen har Hennies mormor sydd. 

Her er bilder av et nydelig dekket festbord og av gavebordet. 

Litt flere bilder av teppet. Jeg fant panelstoffene på en «Solfrids quiltestove»
Jeg bare måtte ha disse koselige og litt gammeldagse motivene. 
Teppet er nydelig quiltet med hjertemønster på longarm maskin av Ingunn Steinhauser. 

Jeg har også sydd en spisebrikke og en smekke sammen med teppet. 
På Hennie sin brikke har jeg sydd på teksten til et bordbønn. 

«Å du som metter liten fugl, velsign vår mat, å Gud!»


Jeg har også sydd et plast trekk til brikken. Det blir fort litt søl når barna skal begynne å spise selv, og plast trekket kan lett tørkes med en klut.
 Jeg har brettet inn 3 inch på hver side,
og lagde det halvannen inch høyere slik at jeg kunne sy på en lukkekant øverst og nederst. 

I dag sitter jeg ute og blogger. Plutselig fikk vi sommertemperatur. 24 grader C her i dag.
I hagen blomstrer det, og jeg må ha en tur å se på blomstene hver dag. 
Syrintreet jeg har hatt i mange år gav meg endelig blomster og duften av syrin er jo bare deilig. 

Syrin og Rhododendron

Duppesoleie, klematis, sverdiris og peon

To sorter akeleier.
De blå vokser i muren og heter torskemunn. Den hvite er muligens svartsurbær.

Jeg har litt syplaner for sommeren. Blant annet vil jeg fortsette å håndquilte på julequilten min. Jeg har hatt en pause i håndquiltingen i vår. Ellers har jeg flere andre prosjekter også som venter på meg. Stjerneteppet, materialpakke til en sekk som skal sys. I tillegg har jeg flere stoffer som skal bli til klær. 
Et nytt strikketøy har jeg også skaffet meg. 

Nå ønsker deg fine sommerdager!
…og går du vinter i møtet nå, så kos deg med minnene fra din sommer. 





 

4 kommentarer:

  1. The baby quilt is so pretty, very girlie! Your flowers are beautiful, it's so nice when the early summer flowers start blooming.

    SvarSlett
  2. Så ljuvligt söt kvilt du sytt med fina detaljer.Ha en underbar sommar i din vackra trädgård.Hälsningar Gudrun

    SvarSlett
  3. Vilket gulligt babytäcke du har sytt till det lilla flickebarnet och vilka fina blommor du har i din trädgård. Härligt att höra om dina syplaner framöver. Här i Helsingborg har vi också mycket varmt, gräsmattan har torkat bort, vi har inte haft regn på jättelänge.
    Kram Catarina

    SvarSlett
  4. Fabulous quilt!!! And what a beautiful christening gown!!!

    SvarSlett

Tusen takk for kommentar. Det er så hyggelig å høre fra deg!