søndag 26. mars 2023

Årsmøtehelg NQF


 Forrige helg var jeg i Stavanger. Der hadde Norsk Quilteforbund årsmøte på Sola, Clarion Hotell Air.
For meg var det en to timers tur med bil og ferge,
men mange kom med fly og da var det praktisk med hotell like ved flyplassen. 

Medlemmer i Norsk quilteforbund fikk hver vår pakke med mønster og material til en festivalmappe. 
 Sissel Byberg som er  leder i Norsk Quilteforbund har tegnet motivet, 
og en norsk quiltedesigner, AnnAKa, har lagd mønsteret. 


Bildene over her er fra medlemsutstillingen. 
Jeg har publisert flere bilder på instagram kontoen: Haugtussa quilteklubb.

Det var også en gjesteutstiller, Wenche Anker-Rash, med fantastisk flotte quilter.

«Sew kind of Wonderful», Helen og Jenny, kom helt fra USA.
De hadde foredrag om ideen til den buede linjalen.
De har både en facebook side og instagramkonto som du kan besøke og følge om du vil. 
 Det var veldig kjekt både å høre de og se alle de vakre quiltene de hadde med seg. 
De hadde også kurs. Jeg deltok bare på foredraget deres.

Her er bilder fra fire av quiltebutikkene som var der. 
Det var 10-11 quiltebutikker. Mange fristelser, 
og jeg måtte kjøpe en del stoff til kurset jeg var med på lørdagen. 
 
Karen Elise , datteren min og jeg var på kurs om lørdagen. Vi lærte å sy forskjellige blokker ved hjelp av trekant linjalene 60 graders og 120 grader . Blokkene ble sekskantet og de er starten på et teppe. Her måtte en være nøyaktig og passe på at sømmonnet var akkurat 1/4 inch. Jeg har foreløpig laget to blokker. Karen Elise kommer hjem på påskeferie, og vi vil fortsette å sy litt blokker da. 
Det er vanskelig å tenke ut hvordan plassere fargene på rett sted.
 Jeg har litt andre fargenyanser enn det kursholderen hadde brukt. 
Bildet over er fra kurset. Teppet vi startet på, kursgjengen med lærer, Helle Løvenskjold, og blokkene vi sydde. Det tok lang tid, og de fleste rakk bare å sy en blokk ferdig. 
Jeg har så langt sydd to blokker. 

Søndagen hadde et impro quiltelag foredrag om å sy en quilt sammen. Det er tre quiltedamer som har jobbet sammen i flere år med å sy quilter der alle bidrar.
De fortalte om prosessen fra en ide, et tema og hvordan de arbeidet sammen gjennom alle prosessene.
De vant en pris for beste håndverk. 

Tema for neste årsmøtes medlemsutstilling er røtter.
På mandag gikk jeg tur i nærområdet mitt, og der var det mange røtter i naturen. 
Det er også hogd ned store sika graner som for en del år siden ble importert fra Tyskland til Norge. De er i ferd med å overta store naturområder, og nå hugges de bort. Det står opplyst på det gule skiltet på bildet. 

En flott quiltehelg er blitt minner, og inspirasjon til å fortsette den flotte hobbyen vi har. 

Kjenn på det gode
Du har med deg
Fra familien, hjemstedet,
Oppveksten, barnetroen.
Sunne røtter gir kraftig vekst. 
                                                                                      Ragnhild Bakke Waale


Ønsker deg en fin ny kreativ uke! 

3 kommentarer:

  1. It sounds like you and your daughter had a lovely time at the quilt show. The blocks you made from your class are so pretty. You and Karen Elise will have a fun time over Easter break sewing together, happy stitching!

    SvarSlett
  2. Det høres ut som en kjempeflott helg Birthe Marie! Så mange flotte quilter! Flotte blokker du har sydd! De ser litt kompliserte ut, men sikkert ikke vanskelig etterat en har sydd et par stykker, sånn er det jo med alt nytt. :) Ha en flott uke!

    SvarSlett
  3. How amazing it would have been to stroll along and look at each of those quilts. All are beautiful! Love your hexagon blocks; they are lovely. It sounds as if you have to be precise with the piecing. I'm struck by the thought of how lovely a group of hexagons would be in a quilt.

    SvarSlett

Tusen takk for kommentar. Det er så hyggelig å høre fra deg!