søndag 18. desember 2022

Snart jul

 Sakte sakte går det framover med julequilten. 
Jeg har quiltet rundt det hvite med teksten «God jul»
Det er mye igjen, så jeg får sette meg et mål om å få den ferdig til julen 2023. 
Som sikkert mange av dere, setter jeg i gang med stadig nye prosjekter.
 Jeg har startet på et «Sophie scarf».
 Jeg strikker med to tråder, et tynt ullgarn og mohair garn. 

Siste søndag før jul kaller vi skitten søndag her i Norge. 
Da bruker vi dagen til de siste juleforberedelsen. Jeg håper å klare å gjøre litt i dag,
 men det blir nok mange pauser i godstolen. 
Jeg har også noen julegaver som ska gjøres ferdig. 
Det gjenstår litt håndsøm, som jeg håper jeg klarer å gjøre i dag. 
Linker til Kathy’s Quilt som har  Slow Sunday Stitching linkparty hver søndag. 

Nå har vi vinter i Norge.
 Vi fikk 20-30 cm snø for en uke siden. 
Jeg var ute tidlig og fikk kostet snøen vekk fra bilen og ryddet snøen vekk fra gårdsplassen.. 
I Norge er vi i de mørkeste ukene i året nå. 
Solen står opp kl. 09.34 og går ned kl. 15.38. 
21. desember snur sola. Det gleder jeg med til.
 Da blir det litt lysere for hver dag fram til 24 juni. 
Jeg er mer glad i vår og sommer. 
Her er noen bilder fra da jeg måkte snø sist helg. 
Her ved kysten i sørvest Norge blir sjelden snøen liggende særlig lenge.
Allerede denne helgen er det mildvær, det har regnet og mye har smeltet,
men samtidig har vi frostnetter og det kan fort være farlig å gå ut døra. 

Desember er en travel måned syns jeg.
Mye som skal ordnes til jul både på jobb og hjemme, ..så ble jeg syk. De siste dagene har jeg vært kraftig forkjølet med både hoste og verkende hode. Jeg har ikke klart å gjøre noen ting. 
Men jeg kan ikke klage. I løpet av disse årene med pandemi har jeg vært frisk hele tiden. 
Ingen covid og ingen forkjølelser. 


Bildet er fra sist søndag med tre tente lys i adventsstaken. 
Nå er det er fjerde lyset tent, og julen er her snart.
Stjernene på bildet er laget av papirremser. 
Jeg har lagd både til pynt på bordet og jeg henger også en liten stjerne på julegavene. 


For noen uker siden var jeg i Bergen, en av de største byene i Norge.
Sønnen og svigerdatteren min bor der. 
Vi var på lysfest og fikk sett et nydelig fyrverkeri.

Disse bildene er fra bryggen i Bergen. Her er det flott gammel trebebyggelse. 
Tenker du på å besøke Norge anbefaler jeg å besøke Bergen.

Her er vi på tur til en Askøy, en stor øy vest for Bergen. 


Nå gleder jeg meg til julefeiring med barn og svigerbarn og tre flotte hunder. 
Berit sine to Chi hua huaer, Selma og Milly øverst på bildet, 
og sønnen min Bjarne sin «Kuma» som er en Staffordshire Bull terrier, er på de to nederste bildene. 

Her er teksten til en fin sang vi bruker når vi tenner adventslysene. 
Den er her på youtube

Tenn lys, et lys skal brenne
For denne lille jord
Den blanke himmelstjerne
Der vi og alle bor
Må alle dele håpet
Så gode ting kan skje
Må jord og himmel møtes
Et lys er tent for det.
Tenn lys, to lys skal skinne
For kjærlighet og tro
For den som viser omsorg
Og alltis bygger bro
Må fanger få sin frihet
Og flyktninger et hjem
Tenn lys, for dem som gråter
Og dem som trøster dem.
Tenn lys, tre lys skal flamme
For alle som må slåss
For rettferd og for frihet
De trenger hjelp fra oss
Må ingen miste motet
Før alle folk er ett
Tenn lys, for dem som kjemper
For frihet og for rett.
Tenn lys, nå stråler alle
De fire lys for HAM
Som elsker alt som lever
Hver løve og hvert lam
Tenn lys for himmelkongen
Som gjeterflokken så
Nå møtes jord og himmel
I barnet lagt på stå.
                                                                               Eivind Skeie



Gledelig jul! 


10 kommentarer:

  1. Your decorations are lovely! I'm glad you are able to celebrate with your son, daughter and in-law children. Your Christmas quilt is very pretty. We do get more daylight in December than you do but I like spring and summer best of all too. Be careful on the ice, Happy Christmas!

    SvarSlett
  2. Greetings from Canada, where we just got about 20 cm of snow too. Your Christmas quilt will be lovely.

    SvarSlett
  3. Your decorations are beautiful, and love your quilt! We have no snow where I am in Northern California, but I notice it froze last night and my plants are looking a little sad. Hope you get to feeling better soon, and Happy Holidays!

    SvarSlett
  4. Så många härliga bilder du visar och härliga projekt du är igång med. Ni har fått betydligt mer snö än vi i Helsingborg, tyvärr kommer det att töa bort innan julen. Önskar dig också en riktigt God Jul!

    SvarSlett
  5. Koselig blogginnlegg. Men leit du har vært syk, håper formen er bra nå. Jeg husker moren min sa alltid at denne søndagen var skitten søndag. Jeg har laget og stekt medisterkaker til julefeiringen, så det ble vel min skitten søndags arbeid i år :) Men det ble jo smaksprøve til middagen da! Vi har hatt snø og kaldt her i Østfold, men nå ser det ut til at det regner bort. Koselig jul blir det uansett når våre tre sønner kommer hjem til jul. Ønsker deg en god jul!

    SvarSlett
  6. I do hope you are feeling better now. Have a wonderful Christmas with your family and the dogs. We will not be home for Christmas, we are away in our caravan having travelled by ferry down to ghe South Island, and will be spending Christmas with Robin's sister and husband. It is Summer here so a great time for a holiday.

    SvarSlett
  7. Merry Christmas, Birthe Marie! Fun to see what you've been doing. Enjoy the holiday with your family!

    SvarSlett
  8. Such beautiful words in the song you sing as you light the Advent candles, Birthe Marie. Oh, how beautiful Norway looks this time of the year. I notice it is your darkest time of the year while down here, at the bottom of the world, it is our brightest. Your Christmas quilt is looking more lovely with each new stitch. Hoping you are feeling better and enjoy all the Christmas preparations. May your have the most wonderful Christmas as you celebrate with your beautiful family♡

    SvarSlett
  9. Beautiful Advent decoration. Pretty Christmas quilt too and the scarf looks so soft and cozy. All that snow! Winter in Norway IS beautiful, but I can't say I miss it! Bryggen i Bergen is a must to visit. Merry Christmas to you and your family.

    SvarSlett
  10. Thank you so much for sharing some of your Christmas traditions and decorations. I would be longing for longer days that is for sure. I can't quite imagine days with so little daylight. I think your Christmas quilt is very pretty. I really like the yarns you are using for the scarf and the way the two colors combine for yet a third shade. I hope to visit Norway someday. Your photos show a beautiful country.

    SvarSlett

Tusen takk for kommentar. Det er så hyggelig å høre fra deg!