søndag 19. juni 2022

Junigleder




Nå er sommeren her, og jeg har startet min 4 uker lange sommerferie. 
Det er mye å gjøre ute både med hus og hage. 
Jeg fryder meg over alle de vakre plantene, se hvordan de vokser og flere gir meg vakre blomster. 
Været har vært skiftende med ganske mye regn og temperaturen har heller ikke vært noe å skryte av. 

Jeg håper å få quiltet litt i tillegg til mange andre prosjekter for ferien. 
Jeg har tegnet opp litt flere linjer og border for håndquiltingen. 
Det blir håndquilting på julequilten i dag også. 
Jeg klarer ikke å quilte så mye om gangen,
for Carpal Tunnel Syndromen i høyre hånden plager meg etter en kort stund. Men jeg skal opereres i slutten av august, og håper operasjonen blir vellykket. 

Søndagen er fin til håndsøm, og jeg linker til Kathy`s Quilt som har linkparty hver søndag. 

For en uke siden var jeg i Bergen hos min sønn og min svigerdatter. 
Jeg hadde fri to tre dager for å hjelpe til med bryllupsforberedelser. 
Min svigerdatter har sydd brudekjolen selv, og kvelden før gjorde hun ferdig sløret. 
Jeg fikk i oppdrag å stryke kjolen. Det var nesten litt skummelt, men heldigvis gikk det bra. 
Vi dekket bord og forberedte mat, for den ville hun at skulle være hjemmelaget. 

Her er min sønn Bjarne og hans Ewa etter vielsen. 
På det ene bildet er Bjarnes farmor og meg i tillegg til brudeparet. 
Det ble en fantastisk fin og uforglemmelig helg.

Jeg må ut i hagen nesten hver dag og nyte synet av blomstene. 


Dette bedet lagde jeg i fjor, og det er spennende nå å se hvordan blomstene trives, og om de passer sammen. Kattemynten er blitt veldig stor, og jeg vurdere å flytte den før den overtar hele bedet. 

Nå er rabarbraen klar til å høstes. Den er deilig både i pai og til rabarbrakompott eller syltetøy. 
I tillegg har jeg noen urter, solbær, blåbær og et par tomatplanter ute i hagen min.
Det er masse blåbærkart i år. Jeg må snart legge et nett over for at ikke fuglene skal spise de opp. 

Her er jeg på tur til en nabokommune i en vakker rhododendrum park. 
Det er utrolig mange forskjellige arter, og i tillegg er det vakre treskulpturer.



I bryllupet sist lørdag ble det lest et dikt av en kjent norsk forfatter, Haldis Moren Vesaas. (1905 - 1995)

Detble skrevet under andre verdenskrig i 1945


Tung tids tale

Det heiter ikkje: eg – no lenger.
Heretter heiter det: vi.
Eig du lykka så er ho ikkje lenger
berre di.
Alt det som bror din kan ta imot
av lykka di, må du gi.

Alt du kan løfte av børa til bror din,
må du ta på deg.
Det er mange ikring deg som frys,
ver du eit bål, strål varme ifrå deg!

Hender finn hender, herd stør herd,
barm slår varmt i mot barm.
Det hjelper da litt, nokre få forfrosne
at du er varm.

1945

Ha en fin tid der du er! 

Vi har sommer…noen har vinter! 
 

7 kommentarer:

  1. Congratulations to you all on the marriage of your son and daughter-in-law! What a beautiful couple they both make. Your daughter-in-law looks beautiful in her dress and veil. How wonderful she fashioned both. The veil is a dream...so, so pretty. I, too, would have been terrified to iron such a precious dress. Your garden is looking as pretty as a picture. Have a wonderful summer vacation. Hoping you are able to enjoy some beautiful stitching.

    SvarSlett
  2. How wonderful your son's wedding must have been, thank you for sharing the photos. Enjoy your four weeks of vacation, hope the weather stays nice for you.

    SvarSlett
  3. Tack för alla fina bilder, både på brudpar och alla tjusiga blomster och natur bilder. Hoppas du får en trevlig semester och hinner sy, det är alltid trevligt när man kan sitta ute med ett handarbete. / Immi

    SvarSlett
  4. Congratulations! The photos of your son's wedding are very pretty. I would have been nervous about ironing the wedding dress also. The bride is beautiful and your son is handsome. I love all of the garden photos. Enjoy your summer vacation!

    SvarSlett
  5. Pięknie wyglądają oboje . Dużo szczęścia im życzę. Wspaniała suknia brawo . :)

    SvarSlett
  6. The wedding sounds lovely, what a special event. Your flowers are so pretty, have a wonderful vacation!

    SvarSlett
  7. Har oppdatert meg litt hos deg her, koselig :) Det er ikkje så ofte eg er i bloggverda lenger, blir mest Instagram.

    SvarSlett

Tusen takk for kommentar. Det er så hyggelig å høre fra deg!