søndag 11. oktober 2020

Søndagssøm og fjelltur.

 

I går fant jeg et prosjekt som har blitt liggende. 
Nå skal det bli ferdig. 
Et stitcheri som skal monteres sammen med gammelt sytilbehør. 
Jeg har funnet et brett med gamle knapper fra min bestefars og mine to onklers skredderforretning.
Blomsten med prislapp er også fra skredderbutikken.
Min bestefar reiste til Danmark tidlig på 1900 tallet for å ta skredderutdanning. Han kom tilbake til Norge med en dansk kone, og han startet skredder forretning. To av mine onkler utdannet seg også til skreddere. Dessverre ble forretningen lagt ned da mine onkler ble pensjonister. Jeg googlet navnet til min bestefar (Elius Kalleland. f.1886 - d.1982) og da kom det opp et maleri fra Haugesund folkemuseum. 

Så langt er jeg kommet i leksjon 10 "Herringbone + Chevron Hug`s & Kisses broderikurs.
Jeg syns det var vanskelig å sy stingene i sirkel, men det får være godt nok selvom det ikke blir perfekt. 
Jeg linker til bloggen "Kathy`s Quilt" som har "Slow Sunday Stitching" hver søndag.

For en uke siden var jeg på fjelltur i Suldal sammen med gode venner.
Det er fantastisk å gå i fjellet om høsten.

Vi gikk til en fjelltopp som er 1100 meter over havet. 
Det er bratt og krevende å gå opp det siste stykket før vi når toppen,
men det er føles nesten enda brattere når vi skal gå ned igjen. 

Disse fine sauene gikk og beitet like ved parkeringsplassen.

 
Vi har hatt en mild september og også i oktober har det vært milde dager.
Det er merkelig at vi kan plukke sommerblomster i veikanten i oktober.


Kjære venn

Takk
for at du
bidrar
til å blåse bort
hverdagsstøvet
og blankpusse
verdiene
så de skinner av
ren takknemlighet.

Du gjør meg godt.
Slik blir vi 
sammen
enda bedre.

                                                                                        Ragnhild Bakke Waale

Lag deg en fin uke!



10 kommentarer:

  1. Piękne fotografie , wspaniała wycieczka. Milo jest poznawać historię swojej rodziny, twój dziadek nie tylko nauczył się krawiectwa ale i znalazł miłość w Danii. Miłego dnia:)

    SvarSlett
  2. Oh that hike looked quite steep but I bet it was fun! Your bouquet of wildflowers reminds me of my mom she always brought in a bouquet of flowers from her garden to put on the table. Have fun stitching!

    SvarSlett
  3. Lovely photos from your hike. I love what you have done with your embroidery encorporating buttons and tags from your grandfather and uncles tailoring business. And how fantastic to google his name and get the painting from the museum come up!

    SvarSlett
  4. Så fint stitchery! Det passer jo ekstra godt siden du kan knytte din familiehistorie til temaet.
    Flotte bilder fra høstfjellet!

    SvarSlett
  5. Gorgeous stitching, and great photos from your hike! Happy stitching!

    SvarSlett
  6. What an amazing hike - thanks for sharing your pictures! I love that embroidery that you're surrounding with old sewing items, too. Lovely!

    SvarSlett
  7. Vilka underbara bilder från fjället! Och så trevligt det blir med din sömnad! Kram Immi

    SvarSlett
  8. How wonderful to find a painting of your grandfather on the internet. Did you know about this painting or was it a surprise to you?
    Looks like you had wonderful weather for a hike.

    SvarSlett
  9. Lovely walk, and beautiful bouquet in the window...good luck with the stitching!

    SvarSlett
  10. Så koselig stichery. Jeg gjenkjente den type prislapp som er på rosen, slike brukte man i den nærbutikken jeg vokste opp med. Fine naturbilder.

    SvarSlett

Tusen takk for kommentar. Det er så hyggelig å høre fra deg!