mandag 29. juni 2015

"Gla"duker

I flere måneder har jeg tenkt å sy duker til "pasientenes" spisebord på arbeidsplassen min

 Stoff, farger og hvordan jeg skulle lage dukene har surret i hodet lenge.
Da jeg leste om Kaffe Fasett nylig
fikk jeg veldig lyst å bruke hans stoffer.
Jeg bestilte 4 forskjellige på Quiltameva,

Det ble inn og ut av syrommet i to tre dager,
men en sen kveld rett før leggetid
løsnet det i tankene.
Jeg fant et gammelt Moda stoff jeg hadde liggende,
i en varm gulfarge,
og det passet godt med de to røde og rosa stoffene. 
(De to andre stoffene jeg hadde kjøpt i blåtoner måtte jeg legge til side nå.)
Om du er interessert kan du lese litt om framgangsmåten under her. 
Jeg begynte å skjære ut med dresden linjalen uten å vite hvordan jeg skulle lage buede kanter,
men så kom jeg på et tips jeg har sett på
Der lagde de sirkel med denne metoden.

Under har jeg lagt inn bildene jeg tok underveis. 

Jeg lagde en pappmal med dresdenlinjalen, litt kortere enn stoffbitene.
Øverste kanten på malen lagde jeg buet.

Jeg skar ut 21 tøybiter med dresden linjalen.

Buen på tøybiten kan du lage slik:
Legg en stoffbit på et stykke metallfolie
 og legg pappmalen oppå stoffbiten. (bilde 2)
Brett metallfolien stramt over pappmalen slik at stoffet også brettes over malen. (bilde 3)
Bruk strykejern med 2 prikkers varme og stryk godt. (bilde 4)
Åpne folien og ta bort pappmalen.
Stryk gjerne bretten på stoffet med damp slik at den blir hardere.
Dette gjøres med alle stoffbitene.

Deretter sys de sammen.
Etter å ha strøket ned alle sømmene strøyk jeg vliselin på baksiden av duken.
Hullet i midten dekket jeg med en rund stoffbit som jeg festet med vlisofix.
Duken vrangsydde jeg ved å legge et bomullstøy mot retten,
og sy den sammen ved å sy en søm helt ytterst langs buekanten.
Sparte et lite stykke til å vrenge duken gjennom.
Vrengehullet sydde jeg igjen da jeg sydde stikning langs ytterkanten rundt duken.
Etterpå quiltet jeg duken.

Det er mandagen og linker jeg til 
og

Hug-a-Bit Quilts

Ønsker deg en fin sommeruke!
...enten du fortsatt jobber eller om du har ferie.




11 kommentarer:

  1. Rktigt fina dukar du gjort, dessa blir man glad av att se. Passar nog jättebra på "pasienternas"bord :)
    Ha en bra dag!

    SvarSlett
  2. Dina dukar lyser upp fint på bordet. Härliga sommarfärger. Att pressa runda former med folie har jag också provat, det blir jättebra.

    SvarSlett
  3. What a beauties. Must try this. Thanks for sharing.

    SvarSlett
  4. Så fina och färgglada. Man blir glad av att se dem!

    SvarSlett
  5. Så fina och så härliga färger, dessa blev man verkligen glad av. Trevligt att vara patient där du jobbar!!! Tack för presstipset.

    SvarSlett
  6. Kjempefine gladbrikker! Takk for fin innføring. Godt å høre at det er flere som går inn og ut noen dager før idéen kommer;) Det må modnes i bakhodet med meg, og plutselig ramler løsningen ned fra himmelen.

    SvarSlett
  7. Dukarna blev jättefina i sina glada färger! Tack för tipset med folien. Kram

    SvarSlett
  8. Gokäll och Tack B-M för din länkning och inspiration du ger oss idag på Visa och Berätta måndag/Bambi

    SvarSlett
  9. Vilka underbart härliga dukar i härligt glada färger! Kram

    SvarSlett
  10. Tack snälla för din fina kommentar om mina grytlapoar.
    Å vilja fina dukar i underbart klara förger.
    Må så gott

    SvarSlett
  11. Knallfine duker! Ja, disse må jo bidra til en god stemning. :) Takk for fin fremgangsmåte! :)

    SvarSlett

Tusen takk for kommentar. Det er så hyggelig å høre fra deg!