søndag 27. april 2014

Shopping i Japan

Da vi var i Nara fant vi den første stoffbutikken.
 I Japan legger de arbeid i det meste, blant annet i å ha fine kjøkkenkluter.
Mest vanlig er å sy stjernemønster, men her fant jeg også et labyrintmønster,
 og jeg fant også babykluter med bamser til å brodere på. 

Her kjøpte jeg noen ferdige stoffpakker,
og noen små stykker med typiske japanske stoff.

Her er både kimonostoff og noen andre stoffer
I gågatene i Nara er mange tradisjonelle butikker, 
blant annet fine kimonobutikker.
Vi måtte inn å se,
og fant en hylle med restestoff etter kimonoer.
Slike stoff kjøper en ikke i metervis til å sy småting av,
så dette var litt gøy.
Kimonobutikk med restekasse fant jeg i Kobe også.

Jeg må innrømme at det å finne en ordentlig Quiltebutikk
 der en får tak i både stoff, utstyr og bøker fant jeg ikke. 
Dvs. Jeg fikk høre om en stor butikk i Osaka, men vi greide ikke å få det inn i planene våre. 
Men jeg googla på "Quiltshop to visit in Tokyo" og på "fabrics".
Da fikk jeg et interresant forslag:
Fra Fabric Street og et par butikker i gaten der.
Vi var i Tokyo i tre dager. En dag sight seeing, en dag i Disneyland, og siste dagen gikk tre av oss i Giblis studio, og eldste datter og jeg på shopping i Fabrictown. 
Det var skilt til "stoffbutikkgata like ved stasjonen. 
En gate med ca. 80 stoffbutikker.
Jeg skulle hatt noen dager der istedet for 3-4 timer.
Tusenvis av knapper og kilometer med stoff
Det var stoffruller både på gata og inni butikkene. 
Mange hadde mest stoff med tanke på klær, men så dukket det opp noen der vi fant "fat quarter" biter 
Da vi egentlig tenkte vi var ferdige havna vi inn i en butikk med fem etasjer.
Hele vegger med knapper og blonder. Flotte halvlinstoffer,. Det var så mye fint, 
men problemet mitt nå var at jeg kunne ikke kjøpe så mye mer,
for det er begrenset hvor mye en får i kofferten.
Sånn er det når en ikke er kjent. Vi hadde ikke tid til å undersøke hva som fantes før vi handlet.
Litt blonder....
 Selv om jeg måtte gå fra mye jeg kunne tenkt meg, var det ganske mye stoffer, blondeglidlåser, veskehanker og mye annet "kjekt å ha" i kofferten. 

 Her er stoff til vesker, veskehanker, knapper og stoff.
Jeg har ikke så veldig mange vesker...  
 hmm....
så jeg kjøpte en ny veske med dådyrmotiv på en brukskunstbutikk i Nara,
Et lommespeil som helt sikkert er beregnet på en sygal dame,
og en blomsternålklype til å feste i sjalet eller i jakker uten knapper.

Noe som er veldig gøy i Japan er 100 yens butikken, "Daiso".
100 yen er 6 kr.
Når du går mellom reolene og ser alt det de har av helt vanlige ting,
praktiske greier, og ting vi ikke visste at fantes eller har bruk for.
Skrivesaker, kopper og kar, kjøkkenutsyr, plastbokser, sokker, undertøy, toalettartikler, sminke, hobbyartikler, garn og enda mye mer. 

Selv stoppet jeg opp i hyllen med syrelaterte ting, 
og der hang blant annet blondeglidlåser, veskehanker, blonder, bånd, nåler, knapper osv.
 Til 6 kr pr pakke. 
Tre blondeglidelåser for 6 kr....
Jeg kjøpte noen pakker, jeg...

 Litt humor til slutt. 
En designsofa som var utstilt på et fin "departmentstore".
Det må jo være møbler for en quilter.
Vi måtte le da vi så noe som ligner Norgesglass,
....med stett,
eller med åpning til sugerør.

Vi var også innom en skobutikk som kun solgte crocs.
Har du sett støvelcrocs
eller
ballerinacrocs med sløyfe og/eller høye hæler?
Ja, det har de i Japan. 
Kanskje du liker bedre conversesko med høye hæler,
 eller converse zori/sandaler/flipflop .
Kjært barn har mange navn.
Jeg kjøpte verken crocs eller converse,
men bagasjen hjem var tung.
Skulle helst hatt et halvt år permisjon nå, 
men stoffene er tålmodige og venter på meg.

Ha en fin sommerlig våruke
ute eller inne,
med hagearbeid eller sytøy!

Her roper hagen på meg nå.

onsdag 23. april 2014

Mere fra Japan.

Nå er vi hjemme igjen etter to uker i Japan.
Et fantastisk og på mange måter spesielt land.
Jeg deler noen flere bilder i dette blogginnlegget,
og det kommer nok mere fra Japan senere også,
der jeg skal fortelle og vise litt mer fra shopping og japanske stoffer.

Vi reiste litt rundt og her er noen av stedene vi besøkte,
og noe av det vakre vi kunne ta med oss hjem i minneboka.

 Kobe
De to bildene øverst i midten er fra Jordskjelvsminneparken. Det ene er navnelister,
og det andre er en statue av en dressjakke som ligger ligger slengt med løse ermer. 
Sterkt å tenke på hva de opplevde i 1995 da ca 5000 mennesker omkom i jordskjelvet i Kobe.

Vi tok en "ropeliner" opp i fjellet til en urtehage "herbal Garden".
Fantastisk utsikt
og blomstene vi vandret mellom var vakre.
Vi kjøpte med oss opp japansk nistepakkeboks: "obento" som vi spiste der oppe.

Yoshino
Et av Japans fineste og mest besøkte kirsebærblomstrings område.
En hel fjellside lyser rosa av blomsterknopper.
Vi var et par dager for tidlig ute til å få med "the full bloom days"

 Kyoto
Her besøkte vi gulltempelet. "Kinkakuji",
og det kjente geisha distriktet "Gion" hvor vi spaserer gjennom en koselig gammel shopping gate.

 Tokyo
Vi reiste med shinkansen som er et av verdens raskeste tog.
Det brukte 2,5 timer fra Kobe til Tokyo, en avstand på ca 50 mil.
I Tokyo rusla vi i parken rundt keiserpalasset, Tok en tur med sightseeing buss,
og var en dag i Disneyland.
Shoppingen kommer i et senere innlegg. ;-)

Blomster fra Herbal garden i Kobe.
Japan er ikke det landet flest reiser til,
men det er et land med mye vakkert å se.
Har du lyst å oppleve noe annerledes og spesielt?
Ja, da er Japan et flott reisemål.



Tur til Nara

Nå har jeg vært i Japan i en uke.
Noe jeg virkelig ønsket å få oppleve igjen var sakura-blomstringen, og det fikk vi.
Vi har vært på flere lengre utfarter så langt. Første dagen gikk turen til Nara, som byr på gammel kultur og tradisjoner. Den har også vært Japans hovedstad før Kyoto og nå Tokyo. I Nara er en stor park med flere hundre dådyr og et stort Buddist tempel der den største innenførs Budda statuen står. Vi rusla gjennom parken, matet dådyra, og var innom og så den enorme Buddah statuen.  
Det var nydelig å se blomstringen, og vi koste oss med fint tilberedt og deilig mat. Vi gikk også i handlegaten som er preget av gammel kultur. Her finner en gamle flotte kimonobutikker, souvenirbutikker og nye mer moderne butikker. Jeg tar dere med på turen gjennom bildene som følger:















Her var en liten smakebit fra første dagen. Det kommer mer når jeg er hjemme igjen. Om noen lurer på om jeg har funnet fine stoffer kan jeg berolige dere. Har funnet resteposer med silkestoff i kimonobutikker, og fant også en liten quiltebutikk i Nara. Nå skal vi kose oss en uke til med blant annet en tur til Tokyo.
Ønsker dere alle en riktig god påske!

søndag 30. mars 2014

Reisefeber

Tusen hjertelig takk for alle kommentarene dere har gitt meg på de siste innleggene.
Jeg blir kjempeglad for hver eneste en! :-D

Det er så mye jeg har lyst å lage.
 Kjenner du deg igjen?
...og så bare går dagene...
Mugbag har stått på "har lyst å sy" listen lenge,
og endelig fikk jeg laget en. 
En både koselig og nyttig duppeditt til å frakte koppen i.
Den har også en lomme til å legge kaffe, kakao eller teposen oppi.
Har du også lyst å sy en?
Jeg har funnet mønster hos
Du må rulle et stykke ned på siden,
og der finner du 5 sider veiledning som du kan laste ned.

Nå har jeg litt reisefeber,
for det bare noen få dager til jeg, mine 3 barn og en svigerdatter skal til Japan.
I år er det 20 år siden vi flyttet hjem til Norge etter å ha bodd der seks og et halvt år.
Det blir spennende å komme tilbake.
Japan er et land i stadig utvikling,
og vi kommer nok ut til noe annet enn vi reiste fra.
Vi skal for det meste være i Kobe område, men reiser på dagsturer derifra
+ et to-tre dager til Tokyo.
Hvis jeg får tid og har tilgang til internett på hotellet
kommer det kanskje et reisebrev her på bloggen.
Hvis ikke blir her stilt til over påske. 
Uken som ligger foran skal brukes til forberedelser og pakking.
Jeg må ha et par timer hos kiropraktor og muskelterapeut også.
Kjedelig at rygg og ene foten ble i ulage nå som jeg skal på tur.
Jeg har kjøpt meg en ny eksra lett koffert,
og den skal ha minst mulig i seg på vei øst,
og være stappfull av japanske godsaker
og quilte- snop/godis på returen.
Håper veldig at jeg finner en eller flere quiltebutikker.

For en tid tilbake sydde jeg noen   
Jeg fant ut at de er greie å bruke i kofferten til å holde orden på småting
som f.eks. sokker og undertøy.
De har også hemper og kan henges opp i skapet på hotellet. 

 Ha fine våruker med
hobby, 
sol og vårblomster.



mandag 24. mars 2014

Norma Jeane veske

Som så mange andre falt jeg også for dette mønsteret
i siste nummer av
"My Quilt"
Her er min variant av
"Norma Jeane". 
 Jeg sydde nettopp en weekendbag i dette mønsterstoffet fra Stoff og Stil.
Det blir alltid litt stoffrester og noe av de har jeg brukt i denne veska.
I første omgang fikk jeg ikke tak i rette sort ringer til hankene,
så jeg har en annen løsning på denne vesken. 

Her er baksiden, 
vrangen
 med mobil lomme, 
og den løse lommen 
som er festet med borrelås inni vesken.

Jeg fikk så lyst å friske den opp litt,
og leita i knappelageret mitt.
Der fant jeg et par knapper med litt farger på.
Er litt usikker på om det ble fint,
men knapper kan enkelt byttes ut. 


Linker til Bambisyr "Visa og Berätta måndag".

Nå gleder jeg meg til en fin ny uke
 uten paraply og regn. 
Herlig å se alt som blomstrer,
og til og med bladene på bjørka har begynt å titte fram.
Våren er vel fin!

Ha en fin ny uke!


onsdag 19. mars 2014

Tacograteng og grove foccaicha

En tur innom kjøkkenet må vi,
 selv om vi sydamer iblant glemmer helt å spise, 
for vi skal bare sy den sømmen først,
og så bare litt til ...
og vips har det gått både minutter 
og timer....
Men...
Har du lyst på noe lettvint og godt?
Ja, da kan du prøve denne deilige retten som jeg fikk servert nylig. 

Tacograteng
 (Nok til 3-4 personer)

Brun  400gr. kjøttedeig, ha i en pose tacokrydder og ca 1 dl. vann,
(du kan evt. bruke hjemmelaget tacokrydder)
Ha tacokjøttdeigen oppi en passe ildfast form. 
Ha i et glass med taco saus/salsa i den styrke du ønsker.
 Legg på noen cherrytomater, litt oppskjært purre, evt litt ananas,
 eller ha på det du måtte ønske. 
Fordel et beger med Creme Fraiche over, 
og ha litt revet ost på toppen. 
Steik gratengen på 175 grader til osten har fått litt farge. Ca, 15 minutter. 

Jeg fikk den servert med salat og foccacia til, 
men her kan du nok ha tacoshell/ Tortilla chips eller lefser til også.
Det er også deilig med guacemole til. 

Grove foccacia

25 gr. gjær
5 dl. vann
6 dl. hvetemel
4 dl. grov sammalt hvete eller rug
1 ts. salt
ca. 6-7 ss. olivenolje
1 ss timian
1 ts. rosmarin 
1 ts. maldon salt (fingersalt)
evt. 7-8 cherry tomater

Fremgangsmåte:
Finn fram kjøkkenmaskin.
Ha i fint hvetemel, grovt hvetemel, tørrgjær, 1 ts. salt og lunkent vann oppi skålen.
Kjør maskinen i ca. 10-15 minutter med eltekrok.
Deigen skal være litt seig.
Mot slutten av eltetiden har du i 3 ss. olje.
La dette få blande seg før du setter deigen til heving på et lunt sted i 40- 50 minutter.
Når den er ferdighevet hvelver du deigen ut på et steikebrett kledd med bakepapir.
Ha litt vann på fingrene og trykk deigen ned ved hjelp av hendene.
Lag masse små fingerhull i deigen.



Ha over resten av olivenoljen, fingersaltet, urtene og legg evt. på cherrytomater.
La heve i ytterlige 30-40 minutter, 
før du steiker foccaciaen i ovnen på 180 grader i ca 35-40 minutter. 
(Obs! følg med, for ovner steiker forskjellig.) 
Når den er ferdigstekt tar du den over på en rist, slik at det kommer luft også under brødet. 
Variasjon: 
Du kan også ha dine favoritturter, oliven, soltørket tomat eller hakket hvitløk oppå foccaciaen.
Du kan også lage små mini foccacia av deigen. 
Jeg hadde ikke tomater på, 
og krydderet/urtene byttet jeg ut med et brødkrydder,  "Bruchetta"

Jeg søkte på google for å finne oppskrift på grove foccaicia
og fant oppskriften her: 
sunnefristelser

Kosa deg!




mandag 17. mars 2014

Stjerneløper



Disse lilla stoffene kjøpte jeg på Quiltekroken da jeg var i Bergen i høst.
Å gå innom Quiltekroken var et "must" hver gang jeg var i Bergen. 
Nå må jeg spore opp de andre quiltebutikkene i bergensområde.

Disse stoffene skulle jeg bruke til noe til meg selv,
og her er løperen til spisebordet mitt ferdig. 
De lyse stripene er tittekanter.
Løperen er enkel med tre stjerner felt inn i midtstykke.
Senere skal det bli en løper til salongbordet også.

I dag linker jeg til



 Ønsker deg en ny uke
fyllt med farger 
du har lyst 
å fylle
dagene med.