lørdag 9. juni 2012

Vann i munnen ...eller Sommerdrøm


Kjært barn har mange navn, og denne kaken har visst flere enn disse to navna.
En kake som har samlet de gode kremene i en kake.

        
                                                     Mandelbunn                                        Gul krem
                   Firkløverkrem            
                                                                                                         Pisket krem                                             
                                                                              Blåbær
                                                                                                                             Jordbær   
                                              Bringebær  



 
 Da jeg hadde fått servert denne kaken 3 ganger på veldig kort tid,
 skjønte jeg at denne kaken må være øverst på kaketoppen nå. 
Oppskrifta har jeg fått av en blid sykepleiestudent som hadde praksis hos oss.
Hun stilte opp med denne favoritten siste praksisdagen.
Nå har jeg lagd den 2 ganger på et par uker selv, til bursdagen til min datter og til blåtur.
Noen har spurt etter oppskrifta, og nå gir jeg den til deg.

Mandelbunn:
9 eggehviter og 300 gram melis stivpiskes
Ha i 300 gram malte mandler og 1/2 ts. bakepulver

Has i langpanne (30 cm x40 cm.) 
kledd med bakepapir, og steik i 20-25 min på 160 grader.

Firkløverkrem:
200gram firkløver (sjokolade med hakkede hasselnøtter)
1 kopp sukker
1 kopp fløte
100 gram bremyk/smør
Ha firkløver,sukker og fløte i en gryte og kok opp.
Avkjøl litt og rør inn bremyk/smør
Smør over kaken og sett den i frysen.

Gul krem:
9 eggeplommer
2 dl. fløte
200 gram sukker
2 ts. vaniljesukker
300 gram bremyk/smør
Ha eggeplommer, fløte, sukker og vaniljesukker i en gryte,
og la det koke på svak varme, under omrøring til det tjukner. (ca 5 minutter)
Avkjøl litt og rør inn bremyk eller smør. Når kremen er helt kald
tar du kaken ut av frysen og smører kremen oppå sjokoladekremen. 
Set den ned i frysen igjen til du skal bruke den.


Du kan skjære kaken i to, og bruke halve kaken, 
eller om den skal rekke til mange kan du bruke hele kaken.


Pynt kaken med pisket krem og bær og/eller frukt.
Kaken er mektig, men veldig god.

En bombe! 


Tips:  
Hvis du syns det blir for søtt med firkløversjokolade kan du bytte den ut med mørk kokesjokolade.

En grei kake å ha på lur. Du kan bare skjære av et par stykker om noen stikker innom. 
Pisk litt krem, og ha på litt bær. Ja, da har du noe veldig godt til kaffien.


Kosa deg!


10 kommentarer:

  1. Å, denne kaka var bare nydelig! Prøver meg på oppskriften nå til helga !

    SvarSlett
  2. Denne kaken så helt nydelig ut! Men jeg tåler ikke mandler/nøtter, kan bunnen lages uten eller må jeg erstatte med noe annet? Eller eventuelt lage en annen bunn?

    Hilsen Kristin.

    SvarSlett
    Svar
    1. Kaken er kjempegod!
      Jeg søkte på google for å se om det er noe som kan erstatte mandler nøtter, og fant dettte:

      Solsikkefrø og gresskarkjerner kan erstatte nøtter i kaker. Gresskarkjerner/ pinjekjerner/solsikke/tørket banan kan brukes som ”mandel” i grøt eller til marsipan og”nøttebunn”. Kan også brukes som snacks i stedet for nøtte- blandinger.
      Du kan gjerne gå inn på linken nedenfor å se.

      http://www.naaf.no/Documents/1.%20Mat/Erstatningsprodukter/Nøtteallergi%20oversikt.pdf

      Lykke til!

      Slett
  3. Hei Birthe. takkar for oppskrift-framgangsmåte på den beste kake eg har smakt. :)Nyydelig.
    Mange hyggelige rom å "stikke innom" for inspirasjon.
    Lykke til videre med hyggelig, nyttig blogg.
    Hilsen Astrid Håland.

    SvarSlett
  4. Hvor lang tid før servering tas denne ut av frysen ?

    SvarSlett
  5. Hvis du fryser den med krem og frukt trenger den litt tid for å tine. Kanskje et par timers tid i romtemperatur. Det kommer litt an på hva frukt/bær en har på, og størrelsen på f.eks jorbærene. Er de delt i mindre biter tiner de fortere. Jeg hadde druer på en gang, og de trengte lang tid.
    Hvis jeg ikke skal bruke en hel langpannekake til selskap, fryser jeg det som er til overs uten pisket krem og bær. Da skjærer jeg av de stykkene jeg trenger etterhvert. Har på litt krem og pynter med bær, og den kan spises etter ganske kort tid.
    Vet jeg om besøket fra morgenen, tar jeg den ut tidlig og tiner den i kjøleskapet, så er den klar til ettermiddagen. :-)

    SvarSlett
  6. Dette var en fantastisk kake har lagt den 6ganger������������ Tusen takk for oppskriften������������

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Det var koselig å høre! :-)

      Slett
  7. Bruker du den store langpannen som følger med stekeovnen? Eller langpanne med lokk?

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har brukt den store langpannen som følger med komfyren. :-)

      Slett

Tusen takk for kommentar. Det er så hyggelig å høre fra deg!