søndag 20. mai 2012

Budapest-kake

Her kommer en ny kakeoppskrift. 
Denne er rask å lage, og er en av favorittene mine. 
Jeg baker en del på jobb, og får ofte høre at denne kaken er kjempegod. 
Kaken er også glutenfri.
Nå skal du få oppskriften av meg, om du har lyst å prøve. 
I dag er det ganske enkelt å finne nye spennende oppskrifter, for det er bare å "google", 
og da kommer det mange forslag til sider du kan gå inn på. 
Denne kaken fikk jeg i klubb, og da jeg litt senere fikk lyst å lage den søkte jeg på google.


Budapestkake

 Budapest-kake
6 eggehviter
3 dl. sukker
1 pose mandelflarn

Eggehviter og sukker stivpiskes, deretter strøs vaniljepulverert i og røres forsiktig inn i marengsmassen. 
Ha marengsmassen på et bakepapir-kledd steikebrett, og stryk den utover. Strø en pose mandelflarn over. (kan sløyfes). Det er helt ok å bruke hakkede mandler også.
Stekes i 20 min. ved 170*C settes på andre rille nedenfra-
Legg bakepapir på benken og hvelv kaken over på det. Løsne bakepapiret, men la det ligge over kaken til den er helt avkjølt. Du kan også ha langpannen over, men det er ikke nødvendig. (Det går greit å rulle den.)

Forslag til fyll:
2 små bokser hermetiske mandariner
Eller: 1 boks hermetiske aprikoser og/eller aprikos syltetøy.
Eller:
Friske bær: jordbær, blåbær, bringebær, bjørnebær. (evt. skogsbærblanding fra frysedisken)
Her kan du velge det du liker, eller har i hus.
 
3dl. kremfløte...

Jeg bruker oftest aprikoser og syltetøy.
Legg aprikos syltetøy (så mye du selv ønsker) på kaken, legg aprikosene over, og dekk det hele med krem. Rull kaken sammen, og legg med sjøten ned når du tar den over på fatet, settes kaldt til servering,
Den er kjempe enkel og smaker kjempegodt, og er et godt alternativ til bløtekake....

 
På denne kaken har jeg brukt malte mandler i stedet for mandelflarn.
 Jeg har lagt link til et sted en muligens kan kjøpe Freia vaniljesaus i nettbutikk.
Vaniljesauspulveret er glutenfritt. 
                                       Kaken kan fryses, og serveres enten tint eller halvtint. 
                                         Kjekk å ha i frysen i tilfelle uventet besøk.

                                      Kosa deg!

14 kommentarer:

  1. Fin side du har. Denne oppskrifta var veldig fin. Lager ofte denne kaka. Den er veldig enkel og ikke minst er den veldig god. Lager den i alle sammenhenger her hjemme. Laget den sist idag og la den i fryseren. Min sønn har bursdagen til torsdagen og ønsket denne kaken til dagen sin.

    SvarSlett
  2. Kan den fryses med kremen i? :-) Skal lage denne i dag. Gleder meg til å smake:-)
    Elisabeth

    SvarSlett
  3. Ja, du kan fryse den helt ferdig laget. Grei kake å ha på lur. :-)

    SvarSlett
  4. Kan man bruke vanilje/romkrem eller blir det for mye pga vaniljepulveret?

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg ville ikke brukt romkrem. Marengsen med vaniljepulver er søt, så tjeg tror egentlig vanlig pisket krem er best. :-)

      Slett
  5. Hej. Hvad kan jeg bruge istedetfor vaniljesovsepulver ?

    SvarSlett
  6. Det findes ikke vaniljesaus pulver her, hvad kan jeg bruke istedetfor?

    SvarSlett
    Svar
    1. Beklager at jeg ikke kan gi deg svar. I Norge får vi kjøpt Freia Vaniljesaus pulver. Jeg har også laget av Freia kakefyll med vaniljesmak. Det er også et pulver. Jeg legger inn bilde i oppskriften. Mulig det kan bestilles i nettbutikk?

      Slett
    2. Det går fint å bruker 3 små ts.maizena mel,hvis du ikke har vaniljesauspulver.

      Slett
  7. Kan jeg bruke vaniljesukker når jeg ikke har vaniljesaus? Vigdis

    SvarSlett
  8. Jeg har prøvd å lage med Freia kakefyll med vaniljesmak og det gikk også greit. Freia vaniljesaus og kakefyll inneholder et fortykningsmiddel. Jeg kan dessverre ikke svare på om det fungerer å bruke vaniljesukker. Mvh. Birthe

    SvarSlett
  9. Er vaniljesauspulver glutenfri?

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, vaniljesauspulveret er glutenfritt.

      Slett

Tusen takk for kommentar. Det er så hyggelig å høre fra deg!