mandag 20. august 2018

Dresden duk med broderi.


 Nå er dresden duken ferdig quiltet.
For å sy dresden bruker jeg en spesiell linjal.

Missouri Star Quilt Company har en god forklaring her: 
 Jeg har en annen størrelse på mine dresden, enn den de lager på videoen her. 
Sirkelen i midten måtte være så stor at vi kan se hele broderiet.
Broderiet og ideen med dresden duk fant jeg her på Nana Comapany.

Sommeren er snart over,
men jeg har lagt bordduken på det gamle bordet jeg har arvet etter min mormor.
Jeg vil at sommeren skal fortsette i noen uker til.
På bordet ligger en fin scrapboking eske med sjokoladehjerter. 
Sjokolade esken har Karen Elise dekorert. 

 På lørdag sydde jeg dyne til en dukke.
Jeg sydde også to dynetrekk.
Et rosa rosa og dette fine hvite med Hardanger broderi.
Hardanger broderiet hadde min kollega på sin dukke.
En liten jente hun er bestemor til skal få det til sin dukke. 
Broderiet er gammelt og blitt litt gult, men det gjør ikke noe.
Det er veldig kjekt å kunne bruke slike gamle skatter. 
Jeg får nok et bilde senere av dukke sengen.

Det er ny uke, og Eva har: Show and tell Monday with Bambi
og Love Laugh Quilt har Monday Making.
Der kan du besøke mange andre blogger og få ideer og inspirasjon.


Jeg plantet mynte og oregano i en tønne i hagen.
De har vokst seg store og kraftige i sommer.
Den er fin å pynte desserter og kaker med med mynte,
eller en kan legge noen blader i vannkaraffelen.
Du kan også legge et blad i en kopp med varmt vann og nyte en deilig kopp med mynte te. 

"Du har din pensil
du har dine farger,
så mal ditt paradis
og stig inn"
                       
                                                                       Nikos Kanzanzakis (1883-1957)     

Lag deg en fin uke!     


9 kommentarer:

  1. Så flott å få brukt et gammelt broderi slik. Og en søt dresden duk har dunogså sydd.

    SvarSlett
  2. Dresten duken ble ordentlig sommerlig og fin! Jeg er helt enig med deg at det er altfor tidlig for høst ennå, vi må bruke alle de dagene med sommer som byr seg :)
    Virkelig flott dynetrekk! Også så morsomt med historien. Tenker det er ei lita jente som blir glad :)

    SvarSlett
  3. Deilig... super du har laget.
    Jeg lurer på, hvorfor heter det Dresden klut?
    Hilsen fra Dresden til deg.
    God uke. Viola

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk! Linjalen jeg bruker for å lagge blomsten heter Dresden linjal/ruler, og derfor kaller vi dette for Dresden, men jeg vet ikke hvorfor linjalen blir heter Dresden.

      Slett
    2. Tusen takk, interessant for meg, fordi jeg var født i Dresden.
      God helg deg. Hilsen fra Viola

      Slett
  4. Nydelig dunetrekk og dresden-duker er så fin!!

    SvarSlett
  5. Så söt din broderade duk är och hardangerbroderiet är bara så fint! Kram Catarina

    SvarSlett
  6. Your Dresden quilt turned out very pretty!!!

    SvarSlett

Tusen takk for kommentar. Det er så hyggelig å høre fra deg!