mandag 23. november 2015

Spisebrikke, smekke og barnedåp.


 Denne uken har jeg sydd spisebrikke i Peter Rabbit mønsterstoff.
Helt perfekt til servise i samme serie.

Stoffene søkte jeg etter på Ebay.
Spisebrikken er sydd av 12 kvadrater á 4x4"
Til en jente er det koslig å pynte med blonder.
platevatt inni og det rosa Peter Rabbit stoffet til bakside.

Til bakstykke på smekken har jeg brukt madrassbeskytter til baby, 
eller som vi kaller det: "tisselaken".
Praktisk, for da blir det ikke vått på klærne selvom en søler på smekken.
Mønster fant jeg på Pinterest,
men jeg har byttet borrelåsen ut med en liten trykknapp.

Jeg holder også på med et teppe til Alida, 
og her kan du se to vindmølle/pinwheel blokker av teppet.
Det gjenstår quilting og lukkekant.
Resten av teppet skal jeg vise når jeg er ferdig. 

Det er mandag og jeg linker til
  Bambisyr Visa och berätta måndag.
Der kan vi finne andre blogger som gir inspirasjon til hobbyen vår. 


Min niese Elisabeth med datteren Alida,  og meg som er grandtante.
 Denne gamle dåpskjolen er en skatt i vår familie.
Den var i bruk igjen da Alida ble døpt i går.
Jeg har skrevet om den og har flere bilder i et innlegg i fjor da Jakob ble døpt.. 
Du kan se det her.
Min niese, jeg og mange andre i slekta er døpt i den.

Jeg har en liten dåpsbok av Rolf Stenersen, utgitt på Verbum forlag,som heter: 

"I Guds hånd"

Der står dette om dåpskjolen:

Barnet blir gjerne kledd i en lang hvit dåpskjole.
Hvitt er festens, gleden og renhetens farge.
Når dåpskjolen går i arv og brukes av stadig nye slektsledd,
blir den et synlig tegn på de usynlige båndene som binder familie og slekt sammen.

Den lange dåpskjolen viser at dåpen er til for å leve og vokse i resten av livet.
Lik alt som lever, trenger troen næring for å vokse og utvikle seg.
Troen får næring blant annet fra bibelens fortellinger.


Ute er det kaldt,
og da er det deilig å kose seg inne.
Ha en fin ny kreativ uke!

13 kommentarer:

  1. For en flott dåpsgave du har laget. Mottakeren må ha blitt kjempe fornøyd. Veldig kjekt med en arvekjole, jeg sydde dåpskjole til mine, av mamma sin brudekjole. Tenkte denne skulle være en slik arve kjole :-)

    SvarSlett
  2. Så fint med alt i samme stil. Koselig og unik gave. Teppet ser også ut til å bli veldig fint. Og nydelig både dåpskjolen og alle tre damene;)

    SvarSlett
  3. Jeg bare elsker Peter Rabit! Dette ble virkelig en fott dåpsgave!

    SvarSlett
  4. Fina saker du sytt, fina ord du skrivit, fina bilder!

    SvarSlett
  5. Slik en fin og gjennomført dåpsgave! Peter Rabbit var en av mine barnetv-favoritter :)

    SvarSlett
  6. Det var en fin og koselig dåpsgave , fine bilder av dere og :)

    SvarSlett
  7. Tack Birthe Marie för din länkning och all den inspiration du visar oss på Visa och Berätta måndag!! Tacksam Bambi

    SvarSlett
  8. For en søt smekke og brikke! :) Teppet ser veldig fint ut. Koselige bilder av dere, og for en flott dåpskjole.
    Ha en fin og kreativ uke, du også! :)

    SvarSlett
  9. Så fina saker du sytt och fin bild på dig och lilla flickan.
    kram Gudrun

    SvarSlett
  10. Ljuvligt vackra "barnsaker" som Du sytt och visar oss!

    Dollandesign

    SvarSlett
  11. Veldig fint sett du har sydd :)
    Ha en fin dag!

    SvarSlett
  12. Vilka vackra saker du sytt och ett helt underbart tyg har du hittat.

    SvarSlett
  13. Virkelig lekkert sett og morsomt at stoffene matcher serviset:) Nydelig dåpskjole:)

    SvarSlett

Tusen takk for kommentar. Det er så hyggelig å høre fra deg!