mandag 27. juli 2015

Sommer!

En uke på bilferie i Norge.
Vi har et fantastisk land å feriere i.
Turen ble planlagt med forskjellig innhold,
både fjellturer og besøk i byer.


To hele dager i Geilo til fjellturer.
Første dagen gikk vi 5-6 timer i flott "vidde"terreng.
Vi var oppom en topp "Ustetind" der det var nydelig utsikt.
Fjell og vidder så langt øyet kunne se.
Vi var også innom Tuva turisthytte.
Selma koste seg, og sprang og logra med halen hele dagen. 

Den neste dagen gikk vi opp i Hallingskarvet. 
Sherpaer hadde laget ca. 2000 trappetrinn.
En bratt stigning i steintrapper.
Målet var Prestholskarvet.
Bildet nederst i midten er på ca. 1500meters høyde.
Vi gikk en rundtur, og for å komme oss ned måtte vi enda høyere.
Vi var  ca. 1720 meter over havet. 
Jeg har aldri vært på tur i slike landskap før,
 Det var bare stein, og det var litt ulendt å gå, men en fantastisk opplevelse. 
Selma måtte bæres en del på denne turen,
for underlaget ble for tøft for de små beina.
Bra hun er lett, veier bare 1 , 5 kilo.

Et av målene for turen var Kaffe Fasett utstillingen på Hadeland Glassverk.
Kjekt å se, og mange flott "glade" håndarbeid.

Var vi på Hadeland og opp mot Mjøsa, ja da måtte vi til Lillehammer.
Jeg hadde hørt at der var en flott quiltebutikk, "Sybutikken"
Inspirert fra Hadeland ble det noen Kaffe Fasett stoffer, og noen andre godbiter med hjem. 
Prinsessestoffet nederst i høyre hjørne er kjøpt i Kinsarvik.
Stoffene i midten nede fant jeg i Gjøvik. 
Kjekt å rusle rundt i byer, og ekstra kjekt er det når quilte- og stoff butikkene dukker opp.
Sånn er det å være bitt av denne "stoffbruker" basillen.

En uke full av opplevelser.
I Eidfjord hadde de strikka kjoler til en rekke med trær.
På Hardangervidda var det mere snø enn vanlig dette året.
På Maihaugen var det mange skuespillere som gjordet besøket ekstra trivelig.
Dukkehjemmet Museum på Kapp ( Østre Toten) var verdt et besøk. 
Jeg har aldri sett så mange dukker samlet på så liten plass,
og i bruktbutikken hadde de maken til dukkevogna jeg hadde som liten. 
Vakre Heddal stavkirke, den største stavkirken vi har i Norge.
der vi kjente den deilige bakelukt lenge før vi fant bakerhuset,
og inne i det varme huset lå nysteikte brød og boller.
En fornøyelse for både øyne, nese og gane.

Her har heklenåla vært litt i aksjon.
En ny kjøkkenklut er ferdig, og nå er jeg igang med et sjal.
Tynn tråd og med mønsterhekling, så dette blir et håndarbeid jeg tar fram innimellom,
...et tiårsprosjekt kaller jeg det. 
Ikke bare jeg som måtte ha stoff i Lillehammer...
Eldste datteren min kjøpte også noen biter, og nå er en ny veske på gang, 
med litt veiledning fra mamma.

Bildet her tok jeg på museet "Dukkehjem",
og jeg syns denne teksten passet godt. 

"Selv dukker liker å sy."

La hjertet nynne
i takt
med feriens slentrende rytme.
                                                                                                                                                                           Ragnhild Bakke Waaler

Ha en fin ny uke! 

7 kommentarer:

  1. Dette så ut som en god "familie-dame-tur." -
    Flinke som lagde en slik skikkelig Norges-tur :-)
    Kos Deg fortsatt i sommerdagene, -
    Også de dagene

    "det er fint vær ute, til å være inne i."

    SvarSlett
  2. Ser ut til at dere hadde en kjempefin tur! Landet vårt har en fantastisk natur!
    Flotte stoff du fikk med deg heim også.
    Takk for koselige ord på bloggen min! Alltid kjekt når noen tar seg tid til å legge igjen en hilsen.

    SvarSlett
  3. Ser man på :o) vi har tydligen rört oss i samma områden på vår semestertur. Ja Norge har ju en sån storslagen natur och man kan aldrig se sej mätt på den, jag skulle flytta till Norge vilken dag som helst om jag kunde!!!
    Härliga inköp som du gjort, tyger har man ju aldrig för mycket av. Tack för fina bilder du visar!
    Ha en skön fortsättning på sommaren!

    SvarSlett
  4. Så många fina bilder du bjuder på, härligt när man får uppleva något nytt. Ha en fortsatt skön sommar.

    SvarSlett
  5. Ser verkeleg ut som ein flott ferie!
    Eg var også på biltur saman med ei av døtrene våre og barnebarnet vårt. Då var det på fireåringen sine interesser, frå feriepark til feriepark :) Men det var kjekt for oss vaksne også. Eg synest landet vårt er flott å feriere i :) Eg var innom bruktbutikkar i Bergen og fann meg nokre skattar :)
    God sommar vidare :)

    SvarSlett
  6. For ein herlig tur!
    Norge er eit vakkert land :-)

    God august helg!

    SvarSlett
  7. Oj vilken resa du varit på, en underbar upplevelse kan jag tänka mig. Tack för fina bilder och härlig berättelse om platserna ni varit på. Må så gott!

    SvarSlett

Tusen takk for kommentar. Det er så hyggelig å høre fra deg!