onsdag 12. september 2012

Fiskesuppe og bakte epler



Laksesuppe med bacon


Jeg er stadig på utkikk etter noe nytt å servere når jeg skal ha besøk. Supper med baguetter eller et godt urtebrød til, smaker deilig når kjølige høst og vinterdager kommer.
Denne fiskesuppen med bacon i serverte jeg nylig, 
og når alle forsyner seg to ganger tyder vel det på at 
den falt i smak. 

Dette er en deilig laksesuppe, men den blir ekstra god om du bruker flere fiskesorter i. 
Jeg kokte halvparten torsk og halparten med laksefilet. 


200 gram poteter
1ts timian
1 lauvbærblad
1/2 ts chiliflak
3 dl fiskekraft eller fiskebuljong
3 dl melk
2 dl fløte
200 gram bacon, skåret i 1/2cm store biter
3 fedd hvitløk, finhakkket
1-2 purreløk, hakket
Evt. 200 gram mais
700-800 gram laksefilet, i biter
pepper
sitronsaft

Kok fisken i lettsaltet vann. Sil av kraften, og bruk 3 dl i suppen.
(Spar på resten av kraften om du vil spe litt ekstra i suppen til slutt.) Legg fisken til side til suppen er nesten ferdigkokt.
Skrell og skjær opp potetene i små terninger. Ha poteter, kraft, melk og fløte i ei gryte sammen med timian, lauvbærblad og chiliflak. Kok til potetene nesten går i oppløsning. Rør kraftig med ei sleiv.

Stek baconet sammen med hvitløk i ei panne til baconet er stekt, men ikke sprøtt. Ha bacon og purre oppi gryten, og kok i 4 minutter. Ha i fisken og evt mais, og la det stå å småkoke i 4-5minutter. Smak til med salt, pepper og sitronsaft.

Nå er det bare å glede seg til suppen er i skålen, og du kan begynne å spise.




Jeg har mere godsaker å dele, jeg, for du vil vel ha dessert.... 
Ikke hver dag, men når vi har gjester, eller skal kose oss.

Det er høst, og epletid. Noen er så heldige å ha frukttrær i hagen, og vi andre blir glad når de norske eplene er kommet i butikken. For første gang i mitt liv, tror jeg, fikk jeg servert bakte epler.
Det var så godt at...
Det bare var å finne en oppskrift og sette igang ved første "lovlige" anledning.
Jeg fant oppskrifter både på nettet, og i høstens "Matlyst" fra nærbutikken min, Spar:

Bakte epler


4 store faste epler

100 gram brunt sukker
50 gram smør
50 gram rosiner
50 gram tørkede tranebær
1 ts malt kanel
4 ss eplejuice
25 gram hakkede pistasienøtter ( eller andre nøtter/mandler)
( Jeg hakka litt valnøtter og hadde sammen i blandingen, og brukte mandelflak oppå eplene, men her kan en ta det en har lyst til, eller har i hus.)

Vaniljesaus eller is til servering

Sett ovnen på 190 grader.
Bland alle ingrediensene, bortsett fra eplejuice
og nøttenen/mandlene du vil ha på toppen.



Skjær et lokk av eplet i den enden der stilken sitter.
skjær ut kjernehuset, men ikke lag hull helt igjennom.
Fyll opp hullet med blandingen, og legg gjerne litt på toppen også. Legg nøtter eller mandelflak oppå,
og sett eplelokket helt øverst. Legg eplene i en ildfast form. Bak de i ovnen i 25-35 minutter. 
Slå over eplejuice og evt kraften som er kommet i formen over eplene hver 10.minutt.
Kjenn med en kakepinne eller en kniv om eplene er blitt møre.
De er lettest å spise når de er blitt godt møre.


Kosa deg!


3 kommentarer:

  1. Glede meg te høstlunsjen i mårå eg nå:-)

    SvarSlett
  2. Den suppa ser god ut. Jeg spiser ikke kjøtt, så jeg vil kutte ut baconet - men ellers synes jeg oppskriften var fristende. Liker å bruke poteter som basis i noen supper.

    SvarSlett
  3. Det går nok å kutte ut baconet, men for oss som spiser kjøtt smakte det veldig godt når det var stekt i hvitløk.

    SvarSlett

Tusen takk for kommentar. Det er så hyggelig å høre fra deg!