søndag 6. mai 2012

Knekkebrød








"Gjør reint dagen" min i går starta med noe som er mye kjekkere, 
nemlig å fylle opp boksene med knekkebrød. 

Jeg har lagd knekkebrød flere ganger, og prøvd flere sorter tidligere, 
men fikk lyst å søke på nettet etter nye oppskrifter til dagens bakst.
Kanskje jeg finner en god oppskrift, og det gjorde jeg. 

Bestemte meg for å lage 3 sorter, og jeg deler gjerne oppskriften og nettstedet jeg fant de på med deg.

Først en med valnøtter i. Den fant jeg på Trines matblogg.

 Knekkebrød med valnøtter:        
      
3,5 dl sammalt rug, grov             
3,5 dl havregryn
1,5 dl sesamfrø
2 dl solsikkefrø
1 dl linfrø
1 dl kli
1 dl hakkede valnøtter
1/2-1 ts salt
1 ts honning
7 dl vann



 Rør alt det tørre godt sammen. Rør ut honningen i litt av vannet (bruk varmt vann til å røre ut honningen i). Ha all væsken oppi det tørre og rør det hele godt sammen. Du skal nå ha en «grøtete» deig.
Fordel deigen på to bakepapirkledte stekebrett. Stryk den jevnt utover med for eksempel en spatel eller steikespade. Det er viktig at du stryker jevnt utover, hvis ikke vil noen knekkebrød bli brent, mens andre vil bli myke.
Stek knekkebrødene på varmluft ved ca 160 grader. Sett begge brettene i ovnen, på øverste og nederste rille, og bytt plass omtrent halvveis i stekingen.
Stek først knekkebrødene i ca 10 minutter. Bruk pizzahjul  til å skjære opp knekkebrød i den størrelsen du vil ha. Sett tilbake i ovnen og stek knekkebrødene til de er ferdige, etter ca en time, dvs ca 1 time og 10 minutter steketid totalt. Sjekk knekkebrødene mot slutten av steketiden. Har du ulik tykkelse på deigen kan det være lurt å ta ut de knekkebrødene som er ferdige, mens de øvrige får stå til de er ferdigstekte. Knekkebrødene er  ferdige når de er sprø.
Prøv deg fram med din ovn om temperaturen er passe, og det samme med steiketiden.



Knekkebrød:
Denne fant jeg på:
Hannes og Karis lavkarbohverdag  

 
200 gram solskikkefrø
50 gram linfrø
1 dl sesamfrø
50 gram kli
2 ss fiberhusk
1/2 ts salt
2 ts Sukrin
5 dl vann




Bland sammen alt det tørre i en bolle, og hell på vannet. 
Rør godt sammen for hånd. Det blir en relativt fuktig blanding. 
La det hele stå og svelle i ca 10 minutter. 
Det er viktig at fiberhusken får virke en stund før du baker det ut.
Sett bakeovnen på 160 grader (varmluft)
Fordel blandingen på to stekeplater, og smør det utover slik at det dekker hele plata. Det er viktig at det ikke blir for tykt, men du må også unngå at det blir huller i deigen. Vi bruker en kakespade for å få det jevnt utover.Bruk pizzahjul til å skjære i ruter. 


Hjemmelagde knekkebrød.

Denne er den mest vanlige:  
    

                              
2 dl sammalt rug
2 dl havregryn
2 dl havrekli
2 dl solsikkefrø
2 dl sesamfrø, (eventuelt. gresskarkjerner )
1 dl linfrø
1 dl kruskakli
2 ts salt
7 dl vann


Alt blandes, la det svelle litt og fordel på to stekebrett kledd med bakepapir.Stek 10 minutter, og ta de ut for å skjære de i ruter. Steik videre i ca. en time på 160 på varmluft.
 På denne siste oppskriften tok jeg av papiret mot slutten, snudde de på bakebrettet, og tørket de noen minutter til i ovnen.


Jeg åpnet ovnsdøren hvert 15 min for å slippe ut fuktighet.
Jeg steikte alle 3 sortene på samme måte, 160 grader i litt over 1 time, og det gikk bra.

Tips: Har du ovnsteflon stekeunderlag er det supert når du lager knekkebrød. Trenger ikke smøres, og kan brukes i mange år. (Selges hos Clas Ohlson) Kjempegreit til gjærbakst og kjeks også.

Disse tre sortene smakte forskjellig, 
og det syns jeg var kjekt, for ellers hadde det jo holdt med å lage en sort.
( Sist jeg lagde tre sorter kjente jeg ikke smaksforskjell.)


 
Her har jeg pakka inn noen av knekkebrødene.
 Koselig å ha med som en liten besøksgave.

Og det ble et koselig besøk på kvelden.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Tusen takk for kommentar. Det er så hyggelig å høre fra deg!