onsdag 14. mars 2012

Tiramisu kake




  



Japansk versjon av Tiramisu kake














Jeg var med i Tupperware da vi bodde i Japan. Det var det ikke så vanlig at mødre gikk på jobb, og dermed var formiddagene ypperlige til forskjellige aktiviteter. I Tupperwaregruppa ble det en del matlaging, blandt annet lagde vi denne kaken. Dvs. kakebunnen her har jeg byttet ut med et vanlig sukkerbrød i stedet for et sukkerbrød som vi steikte i en gryte. Kaken her er annerledes enn de Tiramisu-kakene jeg har sett oppskrift på, og de jeg har smakt her i landet. Den inneholder hverken maskarpone, cognac eller rom, men rett og slett vanlig kremost og kaffe. Jeg syns den er både enkel å lage, og veldig god.

Sukkerbrød:
3 egg
125gr sukker piskes til stiv eggedosis.
Sikt i 100gr hv.mel og
1 ts.bakepulver  

Ha i en smurt eller bakepapirkledd rund kakeform. ca 24cm. i diameter.
Steik ved 150 grader i 30 minutter. Kjenn med en kakepinne om kaken er stekt.


Ostekrem:
250 gram kremost (Philadelfia el.l.) piskes mykt sammen med 70 gram sukker.
Pisk 2 dl.kremfløte stiv, og bland deretter i ostekremen.

Del sukkerbrødet i to, og legg ene delen på et fat. Dynk den godt med sterk kaffe. Smør på halvparten av ostekremen. Legg på den andre sukkerbrøddelen, dynk den også med kaffe og ha på resten av ostekremen. Kremen kan selvsagt smøres rundt kanten også, om en ønsker at den skal se finere ut. Dryss (sikt) på et tynt lag med kakao eller sjokoladepulver på toppen.
Jeg syns det er greit å bruke kakao, for kaken blir søt nok.

Sett kaken kaldt, minst noen timer, men helst natten over. Da får den trekke seg godt.



Kosa deg!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Tusen takk for kommentar. Det er så hyggelig å høre fra deg!