tirsdag 13. mars 2012

100 ÅR


Gratulerer med dagen tante Hilgot!


I dag fyller tante Hilgot 100 år.
Da jeg sydde putene med blondekragene på, satt jeg og tenkte på tante Hilgot.
 I noen år nå har hun bodd på et omsorgssenter, og vi vet ikke hvor mye hun får med seg av det som skjer, men hun har hatt et langt og innholdsrikt liv før hun ble syk.
Her har jeg lyst å vise en bitte liten brøkdel av det hun har lagd,
 for tante Hilgot er egentlig en stor kunstner.
 Jeg har lyst å vise noe av det jeg har fått av henne, og jeg har også tatt et par bilder hos kusinen min.
Jeg begynner med det første jeg husker hun lagde til meg,

 
 ...og det er kjolen jeg har på meg her. Jeg er ikke helt sikker på om jeg er 4 eller 5 år,
 men jeg husker jeg var hos tante for å prøve den mens hun holdt på å sy den.

 
Da Svein og jeg forlovet oss, ville hun gi en forlovelsesgave til oss, 
og vi fikk et fint maleri som hun har malt.

  I bryllupsgave hadde hun heklet dobbelt sengeteppet til oss.

 
Hun ville vi skulle a noe "skikkelig" norsk med oss til Japan,
og da vi hadde ordinasjon og misjonærinnvielse,
hadde hun malt dette nydelige rosemalte fatet
med stavkirke i norsk natur.

Baksiden av fatet.
.
Hun har malt to fine malerier som jeg har hengende i stuen min.

 
 Denne flotte kaffiduken min har hun heklet.

Jeg har også tatt noen bilder da jeg besøkte kusinen min, Bitti, 
som er datteren til tante Hilgot og onkel Magne.
Hun har noen mesterverk på veggen sin.
Her har hun hatt et postkort med et maleri av Monet ved siden av seg, og vevd et stort fantastisk bilde. Trådene er delt og tvinnet sammen med andre farger for å få fram de vakre nyansene.

 Et snitt av bildet i nærmere øyesyn.

Her er enda et vakkert vevd bilde.
Et utsnitt av dette er øverst på blogginnlegget.

Det henger også at par vevde bilder på Misjonshuset i Haugesund.
Det var der hun og onkel Magne hørte til.


 
Disse to maleriene henger hos Bitti.

Tante Hilgot var yrkesaktiv i mange år i stoff og skredder butikken Kalleland &Sønner.
I tillegg til de kunstneriske evnene både spilte og sang hun.

Ei fantastisk dame!

...og jeg har allerede hørt at det var en flott, og rørende feiring med familien på lørdag,
...at du var våken, så på alle dine med tårer som trillet på kinnet.
Gode øyeblikk å ta med i minneboken for både barn, barnebarn og oldebarn.
 Gratulerer med dagen, tante Hilgot!

Klem fra Birthe Marie


2 kommentarer:

  1. Flott blogginnlegg om tante Hilgoth, Birthe ! Hanne har også et par ting fra henne; et maleri og en rosemalt bolle. Hilsen Toril

    SvarSlett
  2. Kjempekoselig innlegg om tanten din. Så utrolig mye fint og nydelig hun har laget! :)

    SvarSlett

Tusen takk for kommentar. Det er så hyggelig å høre fra deg!