mandag 16. januar 2012

Verdifull!

Jeg liker å lese små historier og dikt, og har derfor noen bøker som inneholder det. I en liten grønn bok "Løpet er aldri kjørt" (Kristina Reftel, Verbum forlag. ) står det flere småhistorier til ettertanke og oppmuntring. I dag vil jeg skrive en av disse.

Fem hundre kroner

En foreleser innledet seminaret med å vifte med en femhundrekronersseddel. "Er det noen som vil ha denne?" spurte han.

Noen så tvilende ut - hadde han tenkt å gi bort 500 kroner sånn helt uten videre? Men de fleste rakte uten å nøle en hånd i været. De hadde jo ingenting å tape.

"Okei," fortsatte foreleseren. "Hvis jeg gjør sånn da?" sa han og krøllet seddelen sammen til en liten ball. "Er det noen som vil ha den nå?" Fortsatt var det en skog av oppstrakte hender i salen.

"Et siste spørsmål," sa foreleseren. "Vil dere ha seddelen selv om jeg gjør dette?"
Han kastet den på gulvet, tråkket på den og tok den så opp igjen. Nå var den skrukkete, skitten og litt ødelagt.

Men hendene ble fortsatt rakt i været.

 "Nå har dere lært dagens første lekse," sa foreleseren. "Uansett hva jeg gjorde med femhundre kronene så ville dere fortsatt ha dem. Hvorfor? Jo, fordi seddelen ikke tapte noe i verdi, uansett hva jeg gjorde med den. Dere er som pengesedler. Dere kommer til å bli herjet med av livet en eller annen gang, dere kommer til å få riper og hakk. Men dere blir ikke mindre verdt. For menneskene rundt dere er dere uvurderlige. Menneskeverdet deres kommer ikke fra det dere gjør eller vet - men fra hvem dere er.


"


                                      Er ikke det bra, vel?                              Alle er verdifulle!







Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Tusen takk for kommentar. Det er så hyggelig å høre fra deg!