torsdag 19. januar 2012

Horn



I dag har jeg lagd horn. Smørte de og hadde på ost og skinke.
Av og til ruller jeg ost og skinke inn i horna før de stekes. 
Både smurte horn og innbakte horn er grei mat å ha med på piknik.
For mange starter skisesongen nå, og da er dette deilig niste å ha med til fjells.
I vår familie var dette populær "bilmat" da barna var små, og vi skulle på lengre kjøreturer.
 

Denne oppskrifta har jeg fått fra det ene kjøkkenet jeg jobber. Der lager vi frokostbrød og kjevler deigen ut og skjærer rektangler til frokostbrød. Det går fort når en skal lage store porsjoner. Jeg har gjort et par endringer. Sukkermengden er halvert fra 100 til 50 gram, og så har jeg byttet ut noe av hvetemelet med grovt mel.


Horn / Frokostbrød

250gr. Smør eller margarin smeltes
Ha i 1 liter melk og varm til ca 40 grader når du bruker tørrgjær. 
6 -700gram grov sammalt hvete 
8- 900gram hvetemel.      (Grovt og fint mel totalt 1,5 kg)
75 gram fersk gjær. (Eller 1, 5 poser tørrgjær) 
2 ss sirup/ akasiehonning/ sukker eller brun sukrin. 
2ts salt

                
Fremgangsmåte: Ha smør-melkeblandingen i en bolle. Ha i alt det tørre.
Best resultat får du om deigen eltes ca. 15 minutter i kjøkkenmaskin. 
Hev deigen i ca. 30 minutter, men er du usikker på om deigen er ferdig hevet, kan du stikke et hull i deigen med fingeren og tenne en fyrstikk over hullet. Hvis den slokner er deigen klar.
Deigen pleier å ha fin konsistens så jeg trenger ikke mye mel til utbaking. 
Hvelv den på bordet, og del den i 4 leiver. Kjevle hver leiv ut til en sirkel, og del den i 8 snipper.
Rull hver snipp fra den bredeste kanten og innover. Form som horn, og
sett de på bakeplate med bakepapir.
( Fylte horn: Legg på ost på hver snipp, deretter skinke, og rull de og legg de på bakeplate kledd med bakepapir.)

Etterhev i ca 20 minutter. og stek på nederste rille, 
215 grader i ca.10 minutter, eller til horna har fått litt farge.

Kosa deg! 




2 kommentarer:

  1. Mmmmmm-mmm-m.....deilige horn. Tusen takk for lunsj i dag! Du er såååå flink med baking! Eneste som er synd er at jeg kom for sent til å være med på dette bildet i dag:-)))

    SvarSlett
  2. De er kjempegode! Og jammen er du skikkelig igang med bloggingen nå! Det er gøy!

    SvarSlett

Tusen takk for kommentar. Det er så hyggelig å høre fra deg!